Hjälp med trådfri strömuttag

Konstigt…

Jag förstår inte all kritik mot IKEAs system. Jag har inte haft några som helst problem att regga och lägga till produkter.
Det enda som strulade var firmwaren för ett antal versioner sen. Annars har det flutit på kanon.

2 gillningar

Samma här!

Äntligen!
Hade båda uttagen i samma rum som routern och till slut gick det igång.
Har flyttat allt där det ska vara nu så får hoppas att det håller sig :sweat_smile:
Nej hue är fan så mycket stabilare i installations-processen iaf.

3 gillningar

Bra att det funkar. Men har aldrig haft problem med installationen av IKEA

3 gillningar

Kan notera att många här är nöjda.

Förstår inte heller problemen. Men det är alltid så att det finns personer som krånglar till saker i onödan fast det är lätt. Så länge man följer manualen är det inga problem.

1 gillning

IKEA Trådfri var rätt buggigt i början och ävrn gardinerna har lite egenheter men det som jag tror är problemet med Trådfri nu är att appen ger lite för korta tider som man skall hålla inne sync-knapparna.

Jag håller alltid inne tills det faktiskt dyker upp en bekräftelse i appen och då fungerar det alltid.

Hue är absolut ett stabilare system - IKEA borde också använt sig av parning med lampor direkt i stället för via styrenheter.

Men Hue är trots allt bara lampor och kontroller till dem medan IKEA har ett allt bredare ekosystem.

Hue är inte heller helt utan problemos: Problem med Hue sync med Homekit - Homekitbubblan - Bubblan - Teknikveckan

Våra 1001…1002 är mycket längre än andras :wink:

Ja nu när allt till slut fungera så är det ju stabilt och fint.
Men om reggandet ska innefatta att trycka på knappen fyra gånger snabbt för att koppla den till lampa/strömuttag, sen hålla inne i 10 sekunder 2 cm ifrån och det inte händer nåt blir det svårt.
Nu märkte jag att min Wi-Fi strula lite under processen med den längst ifrån routern, eller ja det verka som att trådfri slog ut signalen när den var för svag.
Då förstördes reggandet osv och man fick nollställa allt återigen och börja om.
Jag kan tycka att knapp-tryckningar för att regga är lite väl old school.
Inget som ger tydliga tecken på om man gjort fel eller rätt heller, bara att vänta och se om den lyckas hitta enheten.

För att lägga till en lampa behöver man inte trycka 4ggr snabbt :thinking:

Tycker instruktionerna är glasklara.

1 gillning

Första gången måste man det för att få in den i gatewayn om den är köpt i ett kitt - gör det därefter så blir det inte bra för då tappar den koppling till den samma.

Det är alltså återställningsknappen :slight_smile:

@MarcusThunborg - har du inte sett min video?

1 gillning

Fjärrkontroll ja men inte lampan som Mackan skriver

Nu har jag inga lampor utan köpte ett strömuttag med på/av-reglage och ett utan.
Nu var på/av-reglaget redan kopplat till den som den kom med vilket gjorde processen krånglig från början.
Sen nollställde jag allt och för att koppla på/av-reglaget med strömuttaget var det först att trycka 4 ggr snabbt vid strömuttaget för att sammanfoga dom.
Sen 10 sekunder hålla in för att koppla den till appen.

Jag svarar bara på vad du skrev och du nämnde lampa.

Nu har jag ingen lampa från trådfri men antog att det var samma process som strömuttag så därför skrev jag ”lampa/strömuttag”.
En klassisk killgissning :wink:

1 gillning

Och därför korrigerade jag dig så ifall någon annan läser vet vad som gäller :slightly_smiling_face:

1 gillning

Men som sagt allt känns stabilt och bra när jag väl fick allt på plats.
Men fick bara känslan av att om det går fel i reggandet får man hela tiden nolla och börja om från början.
Sen kändes det otydligt att jag var tvungen att ha en knapp som mellanhand, då jag var nära att köpa strömuttagen utan knapp.
Hade blivit väldigt grinig när jag kom hem då :stuck_out_tongue_winking_eye:

Det är många som blivit griniga kan jag säga :slight_smile:

1 gillning