Home Assistants alla delar byter namn till... Home Assistant

Från sajten:
https://wp.teknikveckan.com/home-assistants-alla-delar-byter-namn-till-home-assistant/


image

Open Source-projektet Home Assistants alla delar samlar sig under just Home Assistant.

Home Assistant gäller för de flesta som vill ha total kontroll över sitt automatiserade och uppkopplade hem. Men sedan starten har projektet utvecklats till att både bestå av grund-appen som är det som egentligen heter Home Assistant. Därefter har vi fått ett eget litet operativsystem vid namn HassOS samt ett tillägg för att hantera saker och ting som heter Hass.io Supervisor. Dessa tre delar kallas ihop Hass.IO, i alla fall fram tills nu.

Home Assistant Mobil

För nu byter man nämligen namn på Hass.IO till Home Assistant medan den där grund-appen får namnet Home Assistant Core. Det sistnämnda använder du endast om du vill köra ditt eget race via ett Python-kompatibelt system.

Företrädarna bakom lovar att Home Assistant Core alltid kommer finnas kvar som möjligt.

Home Assistant

Syftet med Home Assistant

Många av oss använder exempelvis IKEA Trådfri och deras app samtidigt som vi har enheter från andra tillverkare så som Xiaomi, Philips Hue och så vidare. Alla har sina egna appar som kan vara mer eller mindre avancerade. För att slippa byta mellan dem och för att koppla ihop enheter från olika tillverkare är det populärt att använda till exempel Google Home och Apple HomeKit. Det kräver inte så mycket tid att komma igång men samtidigt är vi utelämnade till vad dessa bolag stödjer och inte.

Därför finns det ett tredje lager av enheter och hårdvara som ger mycket mer frihet men som kräver mer tid och planering. På toppen av detta isberg balanserar Home Assistant som ger enormt mycket frihet men också en något högre inlärningströskel.

Lyssna gärna på vår intervju med en av Svenska Hemautomatiseringsgruppens administratörer Isabella Gross Alström som har byggt upp sitt hem med hjälp av just Home Assistant.

Via Home-Assistant.io.

Försökte förstå hur allt hängde ihop och det tog sin tid att få ihop det :blush:

Känns som det händer mycket nu kring Home Assistant. Nya och bättre appar och ett UI där man kan göra en hel del av automationerna utan kodning. varit nära att ta steget länge nu men tror det börjar bli dags.

Haha, jag med, försökte vara så pedagogisk jag bara kunde :slight_smile:

Man kanske ska prova på att få igång Home Assistant igen, försökte för ett år sen drygt. :slight_smile:

Och hur gick det? :slight_smile:

Då hade jag varken tid eller ork så det gick åt skogen. :laughing:
Nu har jag iofs allt i GA som har väldigt bra stöd, men vore kul att få till det i Home Assistant, bara för att.

Skönt att jag precis beställde en Raspberry Pi för Home Assistant!
Hur får man upp vyn som visas på Google Nest Hub?

Det måste Chrome Castas dit.

Är det någon fördel med Home assistent för en som kört med HomeKit? Känns som allt går in på Home assistent typ?

Funderar kanske använda en pi 4 och koppla en SSD till?

Har ingen kundnskap av nått av dom

Ingen Home assistent nörd här?

jodå. Jag och någratill tycker HA är magiskt

1 gillning

Tänkt dig mer att HA gör homekit/Google home bättre.
Tex att du sätter olika geofence med HA. Att du får rapporter från värmepannor etcetcetc.

Flera saker kan ske i bättre ordning om man låter HA sköta det.

HA är magiskt bra, inlärningströskeln kan vara aningen hög.

1 gillning

Okej, men jag som älskar smarta hem, teknik osv, tror du HA är något för mig?

Plejd går in i HA va? Det finns Google Home iaf vet ja.

Om du måste fråga… :slight_smile:

?? :slight_smile:

Tänk inte att plej går in i HA. Tänk att HA gör plejd bättre via homekit.

Plejd går inte via HomeKit :wink:

@esse är bara avundsjuk på dina plejd

Haha

Plejd funkar hur bra som helst. Fattas bara på 3-4 ställen sen har vi de i hela huset :stuck_out_tongue: