Hulu lanseras internationellt nästa år

Från sajten:
image

Nästa år kommer Hulu till marknader utanför USA men här i Sverige lär vi få vänta längre något längre

Numera Disney-ägda stramingtjänsten Hulu kommer påbörja internationell lansering under 2021. Detta efter att man gjort sig av med Hulu-chefen och underordnat tjänsten moderbolaget. Detta rapporterar The Verge.

Vad det innebär för oss i Sverige med datum, dels finns det vissa krav inom EU att bolagen måste producera lokalt innehåll. Därefter har vi det där dilemmat med att svenskan är ett hyfsat litet språk här på planeten och allt material behöver undertexter. Lyckligtvis ställer vi inga krav på att Peter Harrysson skall dubba allt så som den gamla goda tidens tecknad film på 80-talet.

Ihop med Disney+ som riktar sig till den lite yngre målgruppen kommer Hulu vara Disneys vapen i kampen om den globala streamingskaran.

I USA finns dessa två som ett paketerbjudande och vi kan säkert anta att det kommer hit.

Vad tycker du, är det bra att dela upp innehållet i två separata appar eller skapar det förvirring?

I min bok verkar det ju helsnurrigt. Men antagligen ett Amerikanskt tänkande där dubbelmoralen gör att man vill separera vuxenmaterial från barn och ungdom. Just i dubbelmoralens anda kommer då väldigt mycket våld accepteras för ungdomar och samtidigt kommer väldigt lite naken hud accepteras. Även ömhetsbetygelser som kan tänkas vara ett första steg till något intimt lär hamna i vuxenavdelnigen. Mina 50 öre…

Hulu var riktigt bra när de kom. Lite som Magine…

Nu känns det gammalt

Jag har kört Hulu sen 2014 och det har sin poäng för en del amerikanska teveserier, typ talk shows. Men jag tror att det är lite av en parantes (även om den amerikanska tevemarknaden ser lite annorlunda ut med fler låsta tjänster kopplade till kabelteveabonnemang).

Sen är det ju lätt att som svensk glömma bort en hel del bra egenproducerade program. Handmaid’s Tale står ut, men även Future Man, Veronica Mars säsong 4, Stephen King’s Castle Rock t.ex. Men överlever inte Hulu så kommer det bra att köpas av Netflix, HBO, Showtime, Apple etc.

Överlever inte Hulu lägger nog Disney snarare ner det. Faktum är att jag tror att det kommer integreras i Disney+ ändå i slutändan.