Hur ASUS tappade en kund

Jag har haft ASUS routrar i många år och alltid tyckt att de levererat bra. När jag ville få täckning även på vår uteplats och på några svaga punkter inne i huset föll valet på ASUS Lyra.

I ca 1 år fungerade det perfekt. Sedan dog en satellit. Fick den utbytt på bästa Kjell. Den nya gick dock inte att para med systemet. Efter samtal med ASUS kundtjänst var beskedet och det måste vara något fel även på den nya satelliten. Så idag var jag och träffade Kjell igen och gick därifrån med en ny satellit.

Väl hemma igen så är även den nya satelliten omöjlig att para med systemet. Nytt samtal med ASUS kundtjänst. Får då frågan om jag resettat alla satelliter? Det måste man nämligen göra sa kundtjänst nu. Det innebär att hela installationen måste göras från början. Två av mina satelliter sitter väldigt illa till och det tar sin tid att resetta och koppla in dem en efter en. Hur kan man hitta på ett mesh-system som är tänkt att kunna byggas ut med en så krånglig konstruktion? När jag köpte min fjärde satellit räckte det med att koppla in den. Kundtjänst svarade svävande att hen inte jobbat så länge att hen visste det. Och var det så kanske den tidigare processen var för instabil lät hen mig förstå.

Nu har jag resettat en satellit(huvudsatelliten) och fått den att fungera efter mycket krångel. Redan på 2an stöter jag på nya problem. Den vill inte starta upp efter reset. Hittar ett sätt att ev gå runt problemet, men då(eller av annan anledning) fungerar först inte parningen. Men efter lååång tid lyckas jag para satellit 2 och 3. Det är de ”gamla” satelliterna.

Satellit 4, den nya, går inte att få in i systemet alls. Jag har försökt 100 gånger utan att lyckas. Vad är det man säger? En idiot upprepar en process och hoppas på annat resultat…:rage:. Hela eftermiddagen och en bit in på kvällen har jag håller på och nu har jag alltså tre satelliter som fungerar, dvs det samma som vid lunch när jag satte igång detta…:face_with_symbols_over_mouth:

Så tappar ett bolag en trogen kund. Aldrig mer ASUS.

Kanske kan vara så att Asus har en liten för storproduktkatalog.

Jag testade Asus Lyra mini och var inte imponerad över dem. Krångligt att få dem att synka när man installerade dem och dålig hastighet. Hade samma hastighet i vardagsrummet som med repeaterlösningen jag har idag.
Ska tilläggas att jag köpte dem som begagnat från NetOnNet så fick börja med att resetta dem.