Hur fungerar poddspelare?

Någon Admin får gärna ändra rubriken till något begripligt.

Jag undrar hur poddspelare fungerar vad gäller sökfunktion. Det jag menar är hur olika spelare hittar olika poddar. Är en poddspelare som Google att den normalt hittar alla poddar eller måste det styras på något sätt? Jag använder Overcast, innebär det att den hittar de flesta poddar eller måste Overcast och den enskilda podden kopplas ihop av aktörerna på något sätt? Jag har förstått att vissa poddar börja hamna exklusivt på vissa plattformar som Spotify. Det är något annat än min fråga.

Sedan undrar jag om ni som har Overcast upplever att man ibland inte hittar en podd trots att man stavar rätt för att vid nästa sökning hitta den. Jag sökte nyss på “Verkställande utskottet” i Overcast och fick inga sökträffar. Testade “Verkställande” utan resultat. Försökte sedan efter några minuter och då dök den upp som förslag efter att jag skrivit “Ver”. Det är inte första gången Overcast ger noll i första försöket för att sedan hitta den några minuter senare.

De flesta använder Apples poddkatalog :slight_smile:

Söker då t.ex Overcast i Apples poddkatalog? Är den störst bäst och vackrast…? Eller bara störst…?

Tror det är den enda öppna som går att använda.

1 gillning

Ja, Apples poddkatalog är störst, öppen och gratis så alla poddspelare söker i den.

2 gillningar

De flesta som har iPhone använder den :slightly_smiling_face:
Jag använder numera enbart Spotify

Söks det i realtid i Apple’s poddkatalog eller används det någon form av cache som måste uppdateras innan man finner nya poddar? Hade samma problem med just podden du nämner, fann den dagen efter Victor marknadsförde den på twitter. Använder Overcast.

Det brukar ta 1-2 dagar innan nya poddar dyker upp i sökresultaten i Overcast.

1 gillning

De flesta som inte använder Spotify använder Apples podcast register oavsett plattform.

Okej då förstår jag

Intressant. Kör själv PocketCasts oavsett plattform då den synkar perfekt och snabbt. Vad finns det för mer information kring detta att flesta använder Apples podcast register?

Apples podcasts katalog används inte för synk. Det får appar som PocketCasts, Overcast osv sköta själva.
Den används för att söka efter podcasts och innehåller metadata om podcasts och adressen till vart podcasten hostas.

Här är info om Apples podcasts från ACast: How to submit a podcast to Apple Podcasts | Acast Learning Center

1 gillning

Så det finns ingen “master catalog” utan olika apputvecklare använder någon typ av “RSS-tjänster” för att plocka upp podcasts? Men det måste väl finnas några som är “masters”, eller är det som Usenet att det replikeras på något globalt nätverk?

Tänkte på denna kommentar “De flesta som inte använder Spotify använder Apples podcast register oavsett plattform.” Där det låter som det bara finns två distributörer av podcastsm Spotify och Apple.

Otydligt skrivet av mig. Det jag menade är Apple är det närmaste man kan komma en master catalog. Submittar man sin Podcast rssfeed dit så brukar de flesta podcast-appar hitta igen din podcast.
Overcast t.ex håller ett eget register som den synkar mot Apples.
Spotify är rätt aggressiva och bygger upp en egen katalog. Vet inte hur öppen den är och om andra appar kan synka mot den.

1 gillning

Tack. PocketCasts är instant uppdatering för mig.

Spotify är ett sorgligt kapitel då flera podcasts flyttat dit och finns endast i Spotify tyvärr vad jag upptäckt. Helt emot själva grejen med podcasts tycker jag och därför har jag tappat några trevliga podcasts jag tidigare lyssnat på då dom exklusivt finns på Spotify.

Enligt den här artikeln i 9to5mac så har Apple 60% av Podcast lyssnar marknaden och Spotify 10%. Spotify vs Apple Podcasts: Should we fear Spotify's motives? - 9to5Mac

Det brukar vara instant. Det är ju bara för att hitta podcastens rss-feed första gången som apparna behöver kontakta Apples servrar. När de väl har fått tag på feeden så uppdaterar de bara sin egna databaser direkt från den.

Jag känner samma för Spotifys podcast satsning som du. Jag har inte förlorat någon podcast till dem än. Lyssnar väl på för små podcasts för det.

1 gillning

Då har vi samma uppfattning.
Ja, Spotifys exklusivitet är något av ett otyg.
Hade jag använt Spotify i övrigt så hade jag förmodligen bortsett från det, men då jag inte använder Spotify öht så blir det bara ett irritationsmoment och jag får inte tillgång till podcasts som flyttat dit. Dessutom verkar det som podcasts som flyttat till Spotify har blivit “tvingade” att lämna andra plattformar. Trist.

1 gillning

Spotify exclusive är ett otyg även om man kör Spotify för musik. Jag vill ha alla piffar på ett ställe.

Spotify. Din ovän i podcast-världen. :face_with_symbols_over_mouth: