Ica börjar med digitala kvitton

Att gå över till digitala kvitton är ju framåt, men att införa en lapp för att kunna komma ut är bakåt.
Känns som två steg framåt och ett bakåt…

Men innan var kvittot det du behövde för att passera ut. Man minskar alltså pappersmassan väsentligt. Det är framåt, men dom jobbar nog på att få bort den lilla lappen med.

1 Like

Jo, men det är ju bara om du registrerar och betalar själv (max 10 varor), men klart nån sorts kod måste man ju få då, så kanske ett litet kvitto med bara koden

1 Like

Gäller bara självbetjänings-kassan.

2 Likes

Aha :man_shrugging:t2::innocent:

Ja, man kan ju visa koden i deras app under ett par minuter…

Nej, nej, nej och nej.

Hela syftet med digitala kvitton är att eliminera utskrifter. Basta.
Om man lägger ner tid, energi och pengar på att utveckla en funktion för att eliminera utskrifter av kvitton och istället ge kunderna ett digitalt kvitto men som ÄNDÅ medför att man trots allt kommer genomföra en utskrift på papper, då har man misslyckats totalt. Helt och hållet. Det är inte ursäktande att pappret som skrivs ut är i ett mindre format, använder annat papper, annan färg etc etc.

Noll användning av papper, noll utskrifter, allt annat är ett direkt misslyckande.

Nu lugnar vi ner oss… Varför gå till sån attack! All minskning är väl ändå positivt. Vi vet inte än hur dom löser det hela. Ha lite is i magen :hugs:

2 Likes

Det är din åsikt… Att minska användning av papper med 20 ton ser jag inte som ett misslyckande utan ett klart steg i rätt riktning. Sen är det klart att det går att göra bättre med ett helt papperslöst system men det finns nog fler faktorer att ta hänsyn till. Jag är säker på att dom gjort det och efter det har dom kommit fram till denna lösningen som den bästa kust nu.

Absolut, min åsikt.

Om man kan göra rätt istället för att göra fel, eller t o m “halv-fel”, så ska man göra det. Här kan de göra rätt men de väljer att göra fel. Då är det enligt mig ett misslyckande.

Jag är lugn. Ser du några utropstecken någonstans i mitt inlägg? :slight_smile:

Attack?

Jag är säker på att dom har personer som är smartare än både dig och mig som räknat på det och dessutom känner till verksamheten som kommit fram till detta.

Med den logiken så hade nog inte mycket utvecklats om man bara fick lov att släppa helt färdiga produkter och lösningar utan att det uppfattas som ett misslyckande.

1 Like

Ett till steg i rätt riktning ! Lite som apple skulle ja säga , allt kommer inte på en gång …

1 Like

Det beror ju på. Om det här finns uppenbara enkla lösningar som inte innebär att man gör utskrifter i en funktion som tillkom pga att man inte vill göra utskrifter, så ska man ju implementera dem. Hade det varit ett scenario där det inte finns uppenbara, enkla lösningar så hade det varit en annan sak. Det handlar alltså inte om att lösningen måste vara helt perfekt från start utan att man inte ska utveckla en funktion för att kunna skippa utskrifter som sedan ändå genererar en utskrift.

Och vad är den enkla lösningen som bla innebär lika lite jobb som en papperslapp så att tex inte kunderna tröttnar på att handla hos ICA när CityGross har en liten papperslapp som du scannar?

Det finns garanterat flertalet enkla lösningar, jag är ju inte den som ska sitta med svaren. Som du själv sa, att de säkert har smartare personer än både dig och mig som sköter detta.

De skulle t ex kunna randomisera upp en kort sifferkod på skärmen som man slår in på stolpen när man går ut.

Inte enklare med siffror då om du har två eller fler kassar så måste du ställa ner dom.
Då vi kan enas om att det finns människor som kan detta bättre än dig och mig så har dom nog tänkt på alla dina enkla lösningar och kommit upp med lösningen som nu finns.

1 Like

Är ju lika svårt som om du har en fysisk papperslapp som du ska parera in över läsaren, inte lättare det. Däremot slipper man utskriften i mitt exempel.

För övrigt är det du som möjligtvis är överens med dig själv, jag är inte överens med dig om något här. Jag tog endast upp vad du påstod tidigare.

Så du tror på allvar att du vet bäst och ingen annan som har erfarenhet av detta kan bättre än dig? Nu blir det löjligt…,

Jag har använt lapp och anser det vara lättare än en kod.

Skärp dig, du läser inläggen som fan läser bibeln. Du kan ju träna på att läsa inläggen igen och tänka tanken att det kanske kan vara så att det finns flera vinklar på detta. För övrigt så behöver vi inte tycka likadant, vi behöver inte vara ense om vad vi anser hade varit lättast.