IoT - kommer tekniken bli större eller inte?

Det har snackats mycket om IoT, folk köper smart watches och Google homes osv, jag är själv teknikintresserad men har ibland svårt att förstå nyttan i alla dessa prylar. Vad säger ni, tror ni att flera kommer haka på trenden eller är tekniken onödig?

1 gillning

Hej Paulina och välkommen till forumet!

Jag tror det som vanligt sker en harmonisering och det som verkligen ger någon fördel säljer och det som inte visar sig vara något speciellt kommer inte sälja.

Saker som verkligen säljer är tex smarta lampor, multiroom-högtalarsystem och smarta dammsugare.

Saker som nog är mindre populärt är tillbehör där kontrollerna på enheterna ersätts med appar, det ger ingenting, det blir bara en omväg, en sådan sak är tex min “smarta” vattenkokare.

Jag skulle säga att varken smartwatches eller Google Home är IoT dock.

IoT handlar om att göra koppla upp alla prylar som inte varit det förut.
Och givetvis kommer det bara att öka och öka.

Jag ser nästan bara problem med att allt ska kopplas upp i våra hem. Kommer bli rena hackfesten! Vanligt folk kommer aldrig klara av att hålla allt säkert. Även om det uppdateras så slutar tillverkarna när nästa pryl ska säljas.

Jag ser ingen större mening med att allt ska vara online heller! Kan man hålla det mesta smarta offline så är det en annan grej dock! Hoppas det går åt det hållet.

Tack @Esse!

ja det är iofs sant att appar blir en omväg, ibland känns det ju som att vissa tillverkare gör något “smart” utan att tänka efter om det ger något.

vad gäller säkerheten är jag delad, jag har förstått att ju fler enheter som är uppkopplade desto lättare att bli hackad men min uppfattning är att det är ganska få i min omgivning som har många uppkopplade prylar.

@anon75927519, är du orolig för att tjuvar ex kan ta sig in hemma hos dig (som man ju hört är möjligt) eller något annat?

Det är mera säkerhetstänket bakom prylarna som måste bli bättre! Finns inget idag eller väldigt lite. Bygger man sitt hem runt IoT så måste dom göra allt för att hålla det säkert. Det verkar mera som dom vill sälja nya prylar hela tiden och glömmer av dom som redan är sålda. Det håller inte i mitt tycke. 5 år eller så bör dom kunna uppdatera innan dom ger upp på dom äldre prylarna!

Tror det är lättare att slå in ett fönster än hacka prylar i slutändan :slight_smile:

Grejen är att man kan bryta sig in från vilket land man vill. Ett fönster så måste man vara på plats och mycket lättare att åka dit på det. Starta lite kameror och ändra värmen och grejer kan nog vara riktigt kul för vissa! Kan ställa till med en hel del.

Visst man måste vara på plats för att slå sönder ett fönster, men hur många är egentligen intresserade av att hacka en vanlig persons värme bara för att?

Dock är jag orolig för att prylarna kanske slutar funka om de inte uppdaterar mjukvaran som du säger. Blir ju avskräckande att köpa något som inte garanterat kommer fungera.

Det finns många knäppgökar som tycker sådan är kul min vän!

Sannolikheten att man skulle bli utsatt för något sådant och att effekten sedan har någon avgörande betydelse för en själv skulle jag gissa är så liten att den är direkt försumbar.

Sedan kan man hävda denna risken in absurdum.

Attackytan blir bra mycket större. Redan idag är det många som inte ens vet om att dom är utsatta. Allt från övervakningskameror till babies-prylar! Routrar som står som Zombies i botnet m.m.

Blir ju fint om några år när säkerhetsuppdateringar slutar komma och folk skiter i att byta ut sina dyrt köpta prylar.

1 gillning

Håller med!

Inte ostört

Alla skidz på hela internet?

Jag skulle säga att den är hög.
När allt finns på internet så är det bara ett knapptryck bort.

1 gillning

Fast det överensstämmer ju inte med praktiken, då hade det ju hela IoT-vågen stannat av innan den ens startat.

Jo, Mirai (malware) - Wikipedia

Varför skulle den avstanna?
Ingen bryr sig om säkerhet.

Skräckpropaganda och inte ens sant.

Verkligheten håller inte med dig.

Det är precis det den gör. Det är inte bara ett knapptryck bort, inte ens två. Det krävs en hel del olika förutsättningar samt kunskap och visst mått av tid.

Du ska inte sprida lögner, det gynnar ingen.

1 gillning

Nej det är sant, det behövdes inte ens en knapptryckning

" Devices infected by Mirai continuously scan the internet for the IP address of Internet of things (IoT) devices."

“Mirai then identifies vulnerable IoT devices using a table of more than 60 common factory default usernames and passwords, and logs into them to infect them with the Mirai malware”

Källkoden finns för vem som helst att ta del av på Internet, GitHub - jgamblin/Mirai-Source-Code: Leaked Mirai Source Code for Research/IoC Development Purposes

Underskatta in prylar utan säkerhet som helt plötsligt är tillgängliga för hela Internet.
Än värre blir det när alla har en IPv6-adress.