iPad går från iOS till iPadOS

Från sajten:
iPad går från iOS till iPadOS | Teknikveckan


image

iPad kör inte längre iOS utan har fått sig en egen version som nu kallas iPadOS. Det är optimerat för just iPad och ska göra arbetsflödet enklare än tidigare.

Hemskärmen är sig lik men det går att snabbt få upp sina widgets på vänstra sidan av skärmen och med split view går det nu att ha två fönster från en av samma app. Detta kommer att fungera både i Apples egna appar och i andra utvecklares appar vilket kommer göra arbetet mer effektivt framöver.

Safari kommer även tvinga en desktop-version av alla hemsidor och Safari får även en download manager så du enkelt kan hålla koll på nedladdade filer. Att flytta och markera text har förbättrats och ska vara mer precist och enklare att göra än tidigare och de bjuder även på en rad nya gester för detta.

Apple Pencil får blir mer precis och har idag 20ms försening och detta har Apple nu fått ned till 9ms, vilket kommer göra att pennan känns mer verklig än någonsin. Att skriva utan tangentbord på iPad har inte varit helt smidigt men nu kommer det finnas ett litet tangentbord som går att lägga vart man vill på skärmen för att enkelt skriva anteckningar och annat.

Artikeln uppdateras löpande…

4 gillningar

this is a good moment.

Markus levererar.

1 gillning

Sjuuukt bra !!

2 gillningar

Underbart !

2 gillningar

Tycker markera/copy/paste fortfarande såg klumpigt ut i demo. Även multitasking kändes lite tillkrånglad. Kanske fungerar bättre när man själv får testa det!

I övrigt bra! Speciellt Filer.

2 gillningar

Inget om USB-C och ökad användbarhet? :frowning:

Jaaaaaaaaaa!

Detta kan bli bra.

Bra med stöd för USB-minnen och HD. Men var fasiken tog mus-stödet vägen???

” External drive support

Access files on a USB drive, SD card, or hard drive.”

Stöd för SMB också, inget om NFS dock.
Kanske de smyger in det…

Det trodde du väl ändå inte? =)

Det var ganska många rykten om det!

Japp, sant.

Kanske i framtiden av IpadOS. =)

…ja när killen som demar gör fel flera gånger så funkar det kanske inte 100%.

Grymt impad över allt privat säkerhetstänk!!! Det kanske börjar gå trögare för Google som säljer all privat data (känns det som!).
Jag tror Aplle är grymt smarta här!

1 gillning

Hmm, jag behöver HDMI <-> USB-C mellan kameran och iPad. Men det får jag nog vänta på om det nu inte går med nån mellan-adapter?

Jag tror de är lite pressade av tusentals appar som skickar data för tracking…

Vill du ha HDMI från kameran? Förstår inte?
Däremot funkar USB-C till HDMI via adaptrar utmärkt. Tex med HyperDrive (Kjell&Co), men det finns andra billigare som bara har HDMI…

Jo, HDMI <-> USB-C, är att styra kameran, ställa och manövrera den (sk tethering), man ser på paddan vad kameran ser, sen kan man flytta skärpe punkten och knäppa av från paddan samt förändra exponeringen mm. Kräver alltså tvåvägskommunikation mellan kameran och paddan.
Funkar iofs med BT, men väldigt opålitligt då BT tappas rätt ofta och alltid i kritiska ögonblick, vissa appar har också WiFi, men dessa saknar en del som jag vill/måste ha.
Finns och funkar med Andriod-paddor men va fan, ska man behöva köpa en sådan också, och ska inte Apple kunna få till det med all sin expertis?