Kameran i Huawei Mate 30 Pro får rekordhögt betyg

När det kommer till bedömningen av hur bra en mobilkamera är så väger få ord tyngre än sajten Dxo Marks. Och enligt dem så ståtar Huaweis pinfärska telefonmodell Mate 30 Pro med den bästa mobilkameran på marknaden just nu. Telefonen plockar hem inte mindre än 121 poäng, vilket är fyra poäng mer än den tidigare ledaren, Samsungs Galaxy Note 10 Plus 5G. Dxo Mark prisar framför allt kamerans förmåga att ta näst intill brusfria bilder vid dunkla förhållanden, men även exponeringen och zoommöjligheterna noteras på pluskontot. Telefonen får även riktigt bra omdömen när det handlar om video, men där räcker det inte till en förstaplacering (Galaxy Note 10 Plus 5G håller förstaplatsen på det området).

”Det är sorgligt att telefonen inte har tillgång till Googles appar. Annars hade nog fotoentusiasterna inte kunnat motstå att köpa en Mate 30 Pro” skriver Android Authority i en kommentar till det hela.

Synd bara att få kommer att kunna köpa den.

Enligt John Gruber är DXO-betygen hästskit:

2 gillningar

Tja han är ingen fotograf, tror alla som vill veta nått om objektiv och mobilkamerors förmågor tittar på deras resultat för att jämföra.

Jag tittar hellre på bilder tagna med kamerorna än på siffror som inte betyder något för mig.

1 gillning

Ja, klart man gör också, men vad gäller vanliga objektiv så är dessa intressanta innan ett köp:

  1. Skärpan, högre desto bättre.
  2. Sid och hörnskärpan, ska avvika så lite som möjligt mot mitten, helst samma som mitten.
  3. Chroma… finns flera typer. ska va så lite av dessa som möjligt
  4. Ljustapp utåt hörnet, ska vara så litet som möjligt, helst inget alls.
  5. Rakhet dvs om det ser ut som en tunna eller "midjor från kanterna, ska skilja så lite som möjligt, dvs alla linjer ska vara raka. Kan skilja mycket på ett zoom som går från vidvinkel (tunna) till tele (midjor).
  6. Färgning, olika tillverkare ger olika färgnyanser på bilden.

Det är dom jag främst går efter innan jag köper ett objektiv.

Mobilkameror kolla jag på skärpa, färg-överens-stämmelse och noice mest.

Jag menar, ska man köpa ett objektiv för flera tusen, kanske 20kkr och uppåt vill man ju veta om det är något bra.

Har DxoMark testat 11 Pro ännu?
Vad jag kan se på Youtube så verkar den vara mest balanserad just nu :slightly_smiling_face:

Läs början av första inlägget!

Såvitt jag kan se så har de inte släppt något betyg på 11 pro.

Kommer nog snart.