Kan man styra Trådfri såhär?

Har idag ett gäng Verisure smartpluggar hemma. Funderar på att byta ut dessa mot Trådfri då det känns som man skulle kunna få ett flexiblare system, de är bra mycket billigare, kunna röststyra osv. Det är dock en sak som gör att jag är lite tveksam och det är att jag vill styra vissa uttag till händelser i hemlarmet. Som ett exempel så vill jag när larmet går att alla de lampor jag kopplat med smartplug ska tändas.
Kan man göra så att man har en Verisure smartplug i vilken man sedan sätter ett Trådfri-uttag och sedan styra Trådfri-händelser beroende på om det uttaget får spänning eller ej? Så om det uttaget skulle stängas av så kan man trigga en avstängning av flera andra uttag? Och slå på andra uttag om det uttaget får spänning?

Tacksam för svar

Nej det går inte. Trådfri kan stänga av och sätta på, men inte vidarebefordra sin status.

Självklart kan du alltid lösa det med tredjepartslösningar såsom HomeAssistant och annat, men det är rätt stora projekt.

Okej, tack för snabbt svar!

Kontraorder!!!
Hem->Automatisering-> + → Ett tillbehör styrs
Välj vad som ska trigga, tex Badrum nere, Nästa, Slås På, Nästa, välj sedan ett Scenarie eller ett tillbehör som ska styras.

Det här borde göra det du efterfrågar, men får det inte att fungera för mig då min hub (AppleTV) har trasigt wifi…

Sorry för mitt felaktiga första svar.

Detta i HomeAssistant då? Köpte Trådfri-grejor, men hittar inte det du nämner i Ikea-appen.

Har inte tjuvarna ficklampor nuförtiden? :rofl::joy:

Det har de säkert.

Det är i Hem-appen på iOS jag ställt in så.

Löste det så här, för tillfället iallafall, får se om det blir den långsiktiga lösningen.
Insåg ganska snabbt begränsningarna i IKEA Gateway och köpte en Samsung Smartthings-hub istället. I SmartThings har jag sedan en sk Smartapp som kan läsa larmstatus och klimatdata från Verisure. Mha detta kan jag sedan göra en liten programsnutt i en annan Smartapp, webCoRE, och styra de uttag jag vill baserat på larmstatus.

Testade även med IFTTT. Där kan man styra enheter i SmartThings om man får en avisering från en viss app innehållandes ett visst ord.
Aktiverade aviseringar i Verisure-appen. Gjorde sedan en applet som stängde av ett uttag om det kom en avisering från Verisure innehållandes ‘Larmat’ och en som slog på samma uttag när det kom en ‘Avlarmat’-avisering. Detta funkade ganska bra,förutom att aviseringen inte lästes av IFTTT förrän jag tände skärmen på telefonen.