Kanex USB-C Fast Charger 18W - när du bara vill ersätta din gamla mobilladdare

Från sajten:
image

Power Delivery må vara ett positivt värdeladdat ord i laddsammanhang men vill vi ha mer.

Att fixa rätt laddare till sin mobiltelefon borde vara lätt så här när alla kör USB-C (I alla fall i ena änden, hej iPhone-användare!)

Men trots det använder mobiltillverkarna sina egna specifikationer på laddarna för att ladda mycket snabbare än USB normalt medger. Därför laddar du snabbare med en en Huawei-laddare till en Huawei-telefon, en OnePlus-laddare till en OnePlus-telefon och en Samsung-laddare till.. ja ni fattar.

Kanex 18w PD-laddare

I ett försök att få slut på detta skapades en officiell snabbladdningsstandard för USB-C som heter Power Delivery (PD). Med den kan vi ladda våra enheter med upp till 100 watt om laddare och prylen stödjer det. Exempelvis MacBook Pro 16″ tar in 96 W via USB-C.

Så skoj skall vi inte ha med Kanex USB-C Fast Charger 18W. Namnet förtäljer att det 18W det handlar om men när det kommer till mobiltelefoner är det fullt tillräckligt. I iPhone-världen med sina små (men länge varande) batterier går det snabbt att ladda, ungefär 50 procent på 30 minuter.

Android-telefonerna å sin sida har lite oklart stöd för Power Delivery även om de flesta flaggskepp har det. Även där brukar PD-laddning gå på 18 watt, detta även om de ibland kan ladda 30 watt eller till och med över det ibland med sin egna laddare. Skulle PD inte stödjas går Kanex-laddaren den ner till 15W.

För iPhone-användare däremot är det lite skojsigare, laddaren som följer med alla modeller utom iPhone 11 Pro laddar med 5 watt så här blir det en stor uppgradering. iPhone 11 Pro-laddaren har dock 18 watt även den.

Men inte ens för iPhone-användare är det här det bästa valet för Kanex USB-C Fast Charger 18W är faktiskt inte så snygg. Högglansig svart plast påminner om de laddare som följer med budget-mobiler samtidigt som en Apple originalladdare bara kostar 50 kronor mer. Samtidigt som konkurrenters tredjepartsladdare ligger på 50 kronor mindre.

Sammanfattning

Bara en laddare, som är lite dyrare än vissa konkurrenter och lite tråkigare än andra. Hade man velat stå ut hade man med fördel kunnat slänga in två USB-C-portar som delade på hastigheten eller vad som helst. De flesta alternativ är dock vita så vill du ha en till din svarta iPhone kan ju det här vara en grej. Glöm inte köpa till en svart sladd också.

Betyg

  • Pro­duk­tk­val­ité: 3/5
  • Funk­tion 3/5
  • Design: 2/5
  • Val­u­ta för pen­gar­na: 2/5
  • Total­be­tyg: 3/5

PLUS

  • USB-C PD.
  • Passar bra till en svart iPhone.

MINUS

  • Lite tråkig design.
  • Inte så prisvärd.

DETALJER

  • Färg­: Glansigt svart.
  • Övrigt: Kabel ingår ej.
  • Styrka 18 watt (PD).
  • Pris: Ca 300 kr. Till­gäng­lig i Sverige via bland annat Lifestylestore.se.

Såvida man inte uppskattar form och färg kan man väl lika gärna köpa ”lilla” ÅSKSTORM?

Finns det långsamma laddare att köpa? Trots att min Pixel 2 Xl snart är två år så räcker batteriet 99 dagar av 100 tilla jag lägger mig och jag laddar den då över natten. Att snabbladda och slita på batteriet känns onödigt så jag använder en gammal MicroUSB-laddare med en adapter vilket gör att mobilen laddas långsamt.

Men den laddaren är gammal och ur elsäkerhetsynpunkt skull en ny vara att föredra, men finns det USB-C-laddare med låg effekt?

Yes, även om det är en betydligt större klump.

Jag har både 5w, 10w och 15w-laddare att sälja: Annonser från Teknikauktioner på Tradera.com

Är det samma funktioner som Kanex-laddaren fast i vit som man vill ha så finns McDodo USB-C strömadapter med PD och Quick Charge, 18W

Jag har haft en del Mcdodo laddtillbehör och de har fungerat bra för mig.

Tack, men vill ha helt nya.

Jag som trodde mina fingeravtryck var added value :cry:

1 gillning

Hade du haft originalkartongerna kvar så hade det varit nåt. :wink:

Nix här vill vi ha en topsad tops om det ska ge något mervärde får du fan bjuda på lite DNA. :rofl::rofl::rofl::rofl: