Kia E-Niro - En rimligt prissatt elbil med rimlig distans

Bättre att ha ett litet mysigt plingljud i stället för tutan.

absolut. Men det hjälper också om de hör ett ljud.

Men då vill jag sätta på det i stället för att höra det konstant - i Malmö har vi 40 km i timmen i hela staden så det är alltid på. Om vi inte trycker på knappen.

Fine om det var omvänt att man slår på den för de fall det kan vara bra. Ännu bättre om det var AI som avgjorde när det behövdes :slight_smile:

Plötsligt händer det, jag håller med dig till 100%!

Jag tror vi vänder lite på det.
Borde de inte bygga bilarna så det inte höres in?

absolut, det vore toppen.

Jo :slight_smile:

Ibland har du rätt åsikt helt enkelt

1 gillning

haha fack you :kissing_heart:

2 gillningar

…vad jag försökte säga var att det finns massor att uppfinna… Konceptet Sonic Movement är dött som koncept, men det fanns massor med visioner, hur olika bilar kunde ha olika ljud (självklart!), olika städer och statsdelar olika ljud (inte så självklart), och dessa ljud kunde samverka till små symfonier (högtravande enligt mig), men framför allt att ljudet riktades mot de fotgängare/cyklister som påverkades av bilens framfart.
Men Rom byggdes inte på en dag. Vi får ha lite tålamod.

Jag sällar mig till dom som tycker att det är helt vansinnigt att en bil ska skapa ett artificiellt motorljud när vi äntligen lyckats få fram teknik som reducerar allt det buller biltrafiken genererar.

Jag har fått lära mig ända sedan jag var liten att se mig för innan jag går ut i gatan. Att förlita sig på hörseln finns inte i min värld.

Jag har kört en Passat GTE (på ren eldrift) i många år och jag tycker det är ytterst sällan människor ”missar” mig på parkeringar och liknande. Dom flesta ser sig helt enkelt för innan dom går ut i gatan. Den kategorin som bara går rakt ut gör förmodligen det även framför bullriga bilar eftersom dom är typen som befinner sig i sin egen bubbla utan koll på omvärlden.

Någon pratar om att det är lag på att elbilar ska väsnas under en viss hastighet? Isåfall bryter VW mot detta. Min GTE kan inte ens låta, så vitt jag vet, och jag har haft några stycken vid det här laget.

Dessutom borde det krylla av folk som blir påkörda av cyklar i tid och otid med tanke på att dessa är knäpptysta, men det är inget problem såvitt jag vet. Hörselskadade och gamla med hörselnedsättning verkar också överleva i ganska hög utsträckning utan att höra annalkande bilar.

Kort sagt - låt bilen vara mer eller mindre tyst nu när vi äntligen kommit dit rent tekniskt. Att i det läget efterapa den antika och bullriga förbränningsmotorn i nån sorts tro att det behövs för att rädda folks liv och hälsa, det är enbart korkat. Anamma framtiden och de förbättringar den erbjuder.

2 gillningar

Hej!

Inte ännu men.

"Lagen som kommer innebär att alla el- och hybridbilar som säljs i Europa från och med 2021 måste ha en ljudanordning som automatiskt sätts i gång vid hastigheter lägre än 30km/h. Alla nya bilar som säljs kommer från och med 2019 ha det nya ljudsystemet inbyggt. Elbilar som redan körs kommer behöva tas in för eftermontering. "

Det är så idiotiskt att jag bara inte vill vara med. Så otroligt j-vla vansinnigt. Jag ska motionera om en likadan lag för alla cyklar som far runt med en satans fart överallt i Stockholm. Dom ska alla ha högtalare som utsöndrar ett konstant oväsen. Det blir kanon för stadsmiljön.

3 gillningar

I Malmö har vi en cyklist som kör för ett budbolag som alltid sjunga och nunna så en hör honom från flera kilometers håll!

1 gillning

Men dessa kan man stänga av ljudet på manuellt ?.. visst var de så ?

Jag cyklar varje dag och jo det är ett problem. Men det har mer med idiotiskt lagda cykelbanor och att folk är dumma i huvudet (Går rakt ut i cykelbanan utan att se sig för när de ska gå om någon och inte får plats på trottoaren). Men problemet är INTE att cykeln är tyst.

Brukar ibland armbåga de värsta offenders för att markera :stuck_out_tongue:

1 gillning

Världen består av 99.9% idioter. Jag blir faktiskt genuint förbannad av denna idioti. Folk får fan ta ansvar för hur de beter sig i trafiken. Jävla hålla i handen mentaliteten, så trött på den. Illa nog när Sverige hade patent på den mentaltiten, men nu när det spritt sig till EU och resten av världen är det riktigt illa.

2 gillningar

@Anders_Malmgren - låt oss köpa din världsbild om att alla är idioter utom dig självt. Då är det ju så, då får du ta med det i beräkningarna i ditt liv.

Låt det vara underförstått och sedan så får du, som den stjärna du är i universum, anpassa dig till oss lägre stående organismer.

1 gillning

Det är ju helt idiotiskt att samhället ska behöva anpassas efter idioterna. Det var bättre förr innan naturligt urval slogs ut.

Du bor ju dessutom i krigshärjade Malmö så där är det ju svårt få lugn och ro. Så då är det ju inte lika intressant med tysta bilar :slight_smile:

1 gillning