Knivar från IKEA?

Förstår! Men är de Svensson-dåliga eller är de mer jag-tycker-global-knivar-är-för-vanligt-folk-dåliga?

Knivarna vet jag inget om, men Cerveraklubben har ju också den fantastiska glasgarantin. Går tex foten på vinglaset sönder(eller benet…) får du ett nytt.

Åfan, men det är ju på grund av yttre påverkan, hur kan de vara så snälla?

Vet inte, men vi har vid två eller tre tillfällen kommit in med glas i två delar och lämnat med glas i en del…:smiley:. Mycket bra…:+1:

Du måste ta med båda delar om foten gått av.

Vilket bra tips!

1 gillning

Dom är bra tills dom blir slöa … då e dom
Döda :man_shrugging:t2:

bild

“Många billiga knivar, ex. IKEA -knivar har faktiskt ett bra stål men som nya saknar de en professionell slipning. Därav får du tillbaka dessa knivar bättre slipade än de var som nya!”

Kanske tormek kräver en bättre “grundslipad” kniv för att lyckas :thinking:

Jamen alltså har du en billig kniv … så köp en ny! Kostar ju ca 80-100kr o slipa beroende på hur många du skickar iväg , t2 an tormek slipen gör även dåliga knivar bra … skär man mycket även hemma så köper man inte en 365 kniv ( Ikea ) :face_with_raised_eyebrow:… men bra knivar gör den bättre än nya

Du kan jämnföra IKEAs dyrare knivar med Global sägs det…

Tycker IKEAs är rätt snygga men av principer köper jag inte dom :joy:

Jag har varit på båda sidor, som gammal kock (inte längre) skulle jag inte börja med Ikeas knivar… eller ja… det var den gamla juicis :slight_smile:
Men… visst, jag skulle heller inte rekommendera Global.
För en medelsvennson som kanske inte kör all in i köket hemma så tycker jag att Ikeas knivar, de dyrare funkar heeelt ok! Tyvärr inget med trä i skaftet. Snyggt att se på men jag finner det inte praktiskt.
Sen en vettig knivslip, du kommer undan för dagen med nån sån där handjagare men i längden är det inget vettigt.
Knivslip för 5000 papp, ptja jag kanske hade sagt ja men min fru hade vevat till mig. Knivbrev kan väl funka nån gång i kvartalet.

Hur som haver, investera i ett par vettiga knivar från början… behöver inte vara något fancy märke men nåt som håller över tid. Vad ska du ha kniven till?

Jag såg att de hade de där knivarna i damaskusstål (VG10) på Ikea och höjde på ett ögonbrynet en smula. På Reddit (/r/chefknives) så var folk väldigt skeptiska. VG10 är ett fint stål, men hur det har värmebehandlats gör hela skillnaden. Någon där liknade det vid att du kan serveras en superfin filet mignon, men du kan ändå få den helt sönderstekt. Intressant liknelse.

Knivbrev har i vår familj sabbat sitt rykte totalt. De totalförstörde mina föräldrars knivar. De slipade förbi olivslipningen (groparna) på laxkniven och slipade bort tänderna på brödkniven helt och hållet. Läste om någon som jobbade som underleverantör till dem som berättade att om du äger några japanska knivar med 10-15 graders slipning så ska du absolut inte skicka dem dit då alla slipar om dem till 20 grader för att spara tid. De jobbar på ackord, inte på timbasis, tydligen.

Personligen så gick jag all-in ganska nyligen. Jag beställde ett par rätt billiga slipstenar från tyska Amazon och lärde mig hur man ska slipa själv på mina gamla Anders Petter (tips, sök på YouTube efter Japanese Knife Imports videor om slipteknik). Därefter så gjorde jag ett besök hos Cleancut i Stockholm och efter en timmes diskussion (som i ärlighetens namn föregicks av runt 3-4 veckors studerande av deras webbsida) så gick jag därifrån med en santoku i kolstål samt ett kit med Shapton Glass 1000 och 8000 grit slipstenar. Flera veckor senare så är jag överlycklig över min laservassa kniv som jag använder för nästan allt och som jag veckovis slipar på egen hand för att hålla skärpan uppe på insane-nivå. :grinning_face_with_smiling_eyes:

Vad gäller Cleancut så måste jag verkligen rekommendera dem! Jag gick till dem med ett par knivar i åtanke som jag var nyfiken på. Det som verkligen gjorde att jag fick förtroende för dem var att killen som jobbade den dagen vi var där var brutalt ärlig med vad som var prisvärt eller inte. Miyabi är t.ex nåt som jag trollbundes av med sitt fina damaskusmönster (för att inte tala om de saftiga prislapparna). Han sänkte dem direkt med kommentaren “De är masstillverkade och inte värda sitt pris”. Jag hade förvisso ändå inte planerat att droppa 3000+ SEK på en kockkniv eller santoku. :grinning_face_with_smiling_eyes:

Ok, det blev en wall of text här. Hoppas nåt var till nytta. :blush:

2 gillningar

Jag har nog någon Ikea kniv, men som man är med det mesta nerdig och ska ha bra grejor så köpte jag några japanska knivar från Cleancut för några år sedan. Och de är super! Till och med när de är “slöa” spöar de alla mina andra knivar.
Har inte orkat lära mig slipa med slipsten, men köpte ett slipkit "Spyderco Sharpmaker"därifrån och det är superenkelöt att slipa med och det blir vasst som attans. Man kan välja på olika graders slipvinkel.

Knivbrev skulle inte få komma i närheten av mina knivar, inte ens Ikea knivarna. :slight_smile: