Konsolidering inom elscooterbranschen

Från sajten:
Konsolidering inom elscooterbranschen | Teknikveckan


image

Elscooterbolaget Bird har köpt upp Circ och det lär bara vara början i kampen om kunderna.

Amerikanska Bird meddelar att de köpt upp europeiska Circ och därmed skapas en spelare som blir tämligen stora på marknaden.

Circ startade i Berlin och finns i 42 städer inklusive Malmö, Lund och Stockholm i 12 länder. Även Bird finns i Sverige men var ganska sent in på marknaden och nu löser man alltså det genom ett fiffigt uppköp.

Kanske slipper vi nu också problemet att Circ-scootrar ser nästan likadana ut som VOIs.

Källa: Pressmeddelande.

 

Vet någon hur stora de(Bird/Circ) år i Stockholm jämfört med VOI? Tänker så här, jag har bara app för VOI, men om Bird nu blir stora/större är det ju värt att ladda ned även deras app.

Tror att Voi är svåra att slå i sin hemmastad faktiskt :slight_smile:

1 gillning

Fick googla konsolidering, men orkade inte igenom förklaringen.

Konsolidering är en term inom koncernredovisning som innebär att finansiella rapporter från ett moderbolag och (minst) ett dotterbolag eller intressebolag sammanfogas till en gemensam koncernrapport. Innan konsolidering kan ske måste alla poster och transaktioner som skett mellan koncernens olika bolag elimineras.

Tänkte på Stycke 2:

" Konsolidering är även en allmänekonomisk term som beskriver utvecklingen i en viss bransch, där företag växer genom sammanslagningar. Därigenom uppstår stordrift. Konsolidering brukar vara förenat med måttlig men stabil tillväxt."

Jag lästa knappt bara Googles sammanfattning, klickade mig inte ens in på Wikipedia och såg inte stycke två. =)