Kvällens tips: Caprine är en utmärkt Messenger-klient till Mac-datorn

Har länge letat efter en vettig Mac-klient för Messenger men de flesta är fyllda med massa skit, reklam etc men tack vare Reddit så hittade jag idag Caprine. Klockren verkligen med massa fina funktioner som att meddelanden inte markeras som lästa fast man har läst dem, starta konversationer med dina närmaste genom att högerklicka på ikonen nere i dockan etc etc.

Appen heter som sagt Caprine och går att ladda ned här.

2 gillningar

Tror jag använt Messenger for Mac eller liknande ett tag utan reklam eller onödig skit.
Liknar den mobila lösningen.
Men din verkar ju ha en massa funktioner som Dark mode :ok_hand:

Den körde jag också ett tag, men sen började mitt virusprogram varna för massa tracking och skit så det blev bye bye.

Tack den ryker nu efter dom orden :+1:

1 gillning

Var inte Facebook på G med en officiell klient?

Korrekt! Den har lanserats i bland annat Frankrike i början av mars men de verkar inte helt snabba på att rulla ut globalt. Facebook börjar skicka ut Messenger till macOS

Vad är det för fel på iMessage? :hugs: (FB vill man ju inte ens ta i med tång) :triumph:

2 gillningar

iMessage finns inte för Android/Windows/Linux och det är svårt att övertyga alla vänner, bekanta, avlägsna släktingar och gamla klasskompisar att de använder fel operativsystem.

1 gillning

sms fungerar från iMessage, dock lite begränsat iof.

Rek. isf signal.

Det är så oerhört drygt att behöva ha olika appar för meddelanden. Ungefär som man skulle behöva ha olika e-post klienter eller flera olika telefonappar för att ringa till olika personer.

Var det inte något snack om någon ny standard för sms/mms, som kan hantera grupper, större bifogade filer mm. Det skulle ta död på så många problem.

Det känns lite påträngande att fråga alla vad de har för mobilnummer. Sedan skulle jag nog dra mig för att skicka sms. Känns som sms är ”viktigare” än när man skickar ett chattmeddelande på Messenger. Jag har t.ex. notiser påslaget för sms men inga notiser för Messenger.

Hmm… då kan man alltså skicka meddelanden till någon som man ej är vän med i FB/ Messenger, då känns ju FB bra mycket mer påträngande.

Jag vill inte ha 2, eller 3 eller 4 eller fler olika appar för att skriva meddelanden till folk. Samma som telefon och e-post. En “app” för telefon en app för e-post en app för meddelanden.

Det var i mina öron märkligt. Att dra sig från att skicka sms :thinking: Det beror väl på vad man skickar för info/text om det är viktigt eller inte…

Det är det som apple gjort så bra, integrerat sms med iMessage, så man kan nå alla med en mobil. Men såklart ännu bättre om sms fick sig en uppdatering och blev lite mer 2020.

Tror det var/är RCS jag tänker på.

2 gillningar

Lite andra tjänster som samlar meddelandetjänster

franz
rambox
hamsket (fork av rambox utan ett konto hos rambox)