Logitech MX Master 3 - allt vi gått och väntat på

Från sajten:
Logitech MX Master 3 - allt vi gått och väntat på

Skall vi definiera flaggskepp inom möss är det Logitechs MX Master-serie det första vi tänker på. Bastanta saker med snabba scrollhjul som gör att vi kan scrolla igenom ett Excel-dokument på några sekunder (om behovet skulle uppstå). Men framförallt ergonomi, många knappar, materialval och design. Scrollhjulet är exempelvis i rostfritt stål.

Det vi saknat har i princip varit USB-C. Micro-USB-nådens år 2019 gör ingen glad.

Med Logi MX Master 3 är nu det problemet löst och den tar allt från föregångaren och gör det bättre, mer premium helt enkelt. Men kostar det så smakar det. Priset i Sverige är 1300 kronor

Då har de ersatt det mekaniska systemet för scrollhjulet med ett elektromagnetiskt. Vidare är det numera gjort i rostfritt stål.

Batteriet varar i närmare ett kvartal och skulle det ta slut medan du har akut excelscrollande att göra tar det tre minuter att ladda så det håller en dag.

MX Keys

Ihop med musen kommer även MX Keys som är ett tangentbord i samma mörkgråa nyans som vi kan köpa Macar i. MX Keys har både Mac- och Windows-tangenter utmarkerade och lirar bra ihop med båda systemen. Vi kan precis som med musen använda blåtand eller Logitechs dongel. På våra tester har vi märkt att på Mac så fungerar Bluetooth alldeles utmärkt medan Windows-datorn mår bäst av dongel.

Både mus och tangentbord kan kopplas till tre datorer eller andra enheter och växla mellan dem via knappar på tangentbordet och under musen. Vi hade önskat att knapparna på musen hade varit på sidan i stället för enklare växling.

Gillar du lite mer platta tangentbord likt Apples så kommer du älska detta ännu mer. Vidare är det bakgrundsbelyst och vi kommer aldrig kunna gå tillbaka till något annat när vi väl upplevt det. Materialvalet är visserligen plast men känns mycket gedigen och har en härlig tyngd till sig.

Även MX Keys går på 1300 kronor och lanseras ihop med musen i oktober.

Annons: Förboka MX Master 3 och MX Keys hos Webhallen.

Tur man köpte sig en MX Master 25 förra veckan. =)

På nätet eller i butik? :slight_smile:

Musen ser riktigt fin ut! Känns den tung att använda? Jag har en ganska liten laptop-mus men behöver byta upp mig.

Lite grisigt dock att ta 1300 kr för denna när föregående modell kostar 699 kr…

På nätet, men till firman så vet inte hur det är med att byta saker då. Men mest USB C som man kanske saknar lite.

“Scrollhjulet är exempelvis i rostfritt stol”

Rostfritt stål? :grinning:

1 gillning

haha, hur gick det till?

Skulle inte lägga över 400 kr för något det står Logitech på :face_vomiting:

Tipsar annars om M720 och K811. Just att M720 har switch för blåtand på OVANSIDAN. Varför MX Master 3 har det på undersida är för mig en gåta. Varför logitech?

https://www.logitech.com/en-us/product/bluetooth-easyswitch-keyboard-business?crid=27

Sen alla guester funktioner :innocent::innocent::innocent: HIMMEL!! Original är det bara en knapp som har gesture, men man kan välja hur många man vill.

Shift + opt + cmd+ 7 är för expose i Safari. som ej finns som original funktion/knapp.

esse Det fungerar! :hugs:

Jag känner en som är sugen på detta. @wurpan ! Han dreglade lite igår om det.

Just nu kör jag ett billigt Logitech tangentbord här hemma. Jag kan inte skriva på andra. Hade en Logitech MX Anywhere 2S mus för ett tag sedan. Ganska liten pryl. Hade svårt med scrollen på det.

Bild på mina:

Odödliga saker. Det vita har jag haft flera år och ser fortfarande fint ut. 300-400 spänn eller vad dom kostade styck. Batteritid över 6 månader.

MX Performance var dock inte den som startade MX-serien av värstingmöss. MX Revolution var först ut i serien och hade ett, i mitt tycke, bättre scrollhjul. Man slapp trycka på knappen för att ändra mellan fritt rullande och stegat. Var bara att dra till med fingret och hjulet snurrade fritt.

Sitter själv på en Performance och längtar efter det autoswitchande scrollhjulet. Går det att få till på MX Master 3?

Vad är ett autoswitchande scrollhjul? :slight_smile:

Det växlar mellan fritt rullande läge och “kuggläge” automatiskt. På MX Performance måste man ju trycka på knappen bakom hjulet för att växla läge, på gamla MX Revolution fanns inte den knappen. Gav du scrollhjulet en kraftig rullning blev hjulet steglöst och du kunde snabbt rulla igenom ett långt dokument. Om du bara rullade “vanligt” på hjulet var det i “kuggläge”.

Saknar den automatiska växlingen på min MX Performance.

Ja ta mej tusan, knappen finns visserligen men även i kuggläge scrollar den steglöst om jag gör en kraftfull rullning.

Coolt!

Trevligt att höra!

Blir en uppgradering här hemma så småningom.

Finns ju en inställning i Logitech Options som heter SmartShift, kolla så den är aktiverad så borde det funka som du önskar! :grinning:

Inte för MX Performance?

Ah, my bad, har inte Performance själv, utgick från att inställningen fanns om man kunde ändra med knappen, men kan ju såklart vara så att det inte funkar med Performance…