Lucka 10 - Lagring... så mycket lagring!

Från sajten:
Lucka 10 - Lagring… så mycket lagring!

dagens lucka hittar vi något som bör räcka till alla julfoton med råge!

Du är med i utlottningen genom att prenumerera på kanalen samt fylla i dina uppgifter.

Kommentera gärna vad du använder ditt utrymme till på datorn och varför du behöver mera!

1 gillning

aah min första som jag köpte var 340mb. Minns jag betalade $340 för den. Måste varit…92-93 där någonstans.

Min första var till min Mac Plus. Vägde in på hela 20MB!! Uppgraderade senare till 80MB.

1 gillning

Jag fullkomligen äger er med min 1,2 GIGABYTE-disk, dock förmodligen senare än era :laughing:

Hittade denna för en tid sedan, min första dator som jag sparade och sparade till, minns att jag tyckte 100 MHz var så brutalt då standard var 75 eller liknande. 1 MB grafikkort skojar man inte heller bort :slight_smile:

3 gillningar

Holy shit! Köpte en ny dator på Black friday och med den snålade dom med 256gb SSD. Hade tänkt börja redigera lite film så småningom, då hade dessa minnen suttit riktigt fint! Micro SD kortet hade jag gett bort till min polare som precis införskaffat sig en Dji drönare, hade suttit fint med 256gb där :star_struck:

En gång i tiden hade jag en (då iaf) värsting till systemkamera som skapade bilder på ca 35mb stycket. Fina bilderna blev det men den fick jag göra mig av med då jag använde den för lite och kostade för mycket. Priset per bild vågar jag inte tänka på…
Idag kör jag med iPhone 11 pro max där filerna till bilderna inte är mycket mindre och då krävs mycket lagring. För att inte tala om utrymmet som krävs vid filmning i slow-motion vilket jag gör varje vecka på innebandymatcher.

När jag köpte min första privata PC 1984/85 en IBM PC XT så fick jag skippa hårddisken på 10MB då den kostade 10.000:- extra.
Så jag fick klara mig på 2st 5,1/4 tums floppy på 360kb och satsade på CGA grafik istället (2 samtidiga färger i högsta upplösningen av 8 eller 16 att välja på).

Fast och andra sidan så hade man OS + alla program på en floppy och data på den andra… minnesproblem fanns inte.

Internminnet var 256kb

Priset var 37.000:- vilket en hel del på den tiden.

1 gillning

Min första dator var en Compaq i början av 90 talet. 386 processor, 4 MB RAM, 320 MB disk och intergrerat modem & 14" skärm. Win 3.1 som krashade innan jag hann säkerhetskopiera det. Eftersom ingen sa något om detta fick jag beställa alla 80 installationsdisketter från Compaq i Holland till dyra pengar. :rofl:

Minnet blir ju sämre med åren och samma är det ju med datorn. Så minneskort och diskar kommer alltid till användning när man samlar på foton.

Back in the Days jobbade morsan åt icl, som sedan blev fujitsu Siemens… Så jag fick nya grejor hela tiden :man_dancing: När jag va 14 sommarjobbade jag dör och byggde datorer… När jag va 17 jobbade jag heltid på fujitsu Siemens och byggde på den tidens hempc… Så hade du en dator därifrån så va de garanterat jag och mitt gäng som byggt den :sunglasses:

Min far köpte en Fujitsu Siemens genom jobbet, 1995 tror jag det var. Var många från företaget som satt i en stor eventhall i Örebro med sina datorer uppställda. Detta medan en person stod på scen och guidade alla genom installationen av Windows 95, som var på ett gäng disketter. Var en Pentium 133 MHz med 600 Mb HDD om jag inte minns fel.

Första datorn var VIC 20, 1982 var året, 0 kilobyte i lagring.
Dock fett med RAM, 5KB.

Jag bytte min Honda GoldWing mot en ABC-80 (som snabbt byttes till en Apple ][)

Allt mitt utrymme slukas av foton och åter foton. Då jag dessutom har en hoarder personlighet med lite katastroftänk så förstår ni hur utrymmet även slukas av extra kopior på moln, externa och intern lagring. Erkänner även här och nu att jag inte har några ambitioner på att jobba med mig själv så extra lagring ”come to mama”.