Lucka 19 - Smart belysning

Från sajten:
https://teknikveckan.com/lucka-19-smart-belysning/

Inget är så mycket samtid som smart belysning – här öppnar vi upp en variant som inte kräver någon brygga alls men ändå levererar stort och skinande!

För att vara med fyller du i formuläret.

Tävlingsregler.

2 gillningar

Podd utan reklam! :heart_eyes::heart_eyes::heart_eyes:

1 gillning

Vi har 8 hue-lampor hemma och de funkar kanonbra. Deras inbyggda scener är faktiskt riktigt trevliga men gör sig bäst med fler lampor.

Jag har ju inte kommit så långt som till smart belysning av den anledningen att jag har en tendens att snöa in på saker och ting. Så detta kunde kanske vara en inkörsport i denna värld, vad vet jag.

Jag anser att man skall styra armaturen inte ljuskällan, är inte en som tejpar över väggbrytare för att det inte skall bli knas :slightly_smiling_face:
Har mycket lite smart belysning men kan styra via Google Assistent typ tänd vardagsrummet och eller julgranen. Räknar och när det inte är jul har vi ca 28 ljuskällor enbart i vardagsrummet :slightly_smiling_face:

Har både i köket, vardagsrum och barnrum. Saknar dock möjligheten att kunna sänka ljust lite mer än vad som går via IKEAS lampor. Har ställt in så de tänds på morgon och släcks under dagen, och sen på igen på kvällen. Smidigt. Nu är jag på jakt efter något smidigt till alla ljusstakar (som ej är smarta) men såg någon artikel om vägguttag som man kan göra de smarta. Men vad kräver det för lampa, gissar att de ej blir dimmbara annars… :thinking:

Beroende på system så finns ju väggplugg dimbara både till Z wave och 433

Tänker adapter till lampa, att sätta just direkt i uttaget. utan att koppla in elektriker. Men gissar att själva lampan/ljuskällan kräver att de är just dimmbara. Men lampan blir ju iaf smartare än tidigare och går att styra via HomeKit mm =)