Machoserier/filmer

Är less på alla dessa machoserier och filmer som förödmjukar och förlöjligar oss tjejer. Hur ska man någonsin får respekt när dessa medier visar en så förvrängd bild av kvinnor?

Börja göra filmer och serier

Vilka serier och filmer tänker du på då?

Förändringar tar tid och många serier kommer ju från länder där man inte kommit lika långt i jämställdhetskampen som i Sverige.

Vilka serier tänker du på?

Det är trist men samtidigt så känns det som att halva internet är i uppror för att det kommer fler starka kvinnor i film så det går på rätt väg!

1 gillning

Det är väl bra, men tycker det är töntigt när de tar ett befintligt IP och ändrar från manliga till kvinnliga. Ghost busters, etc. Det gäller även är andra hållet, vem vill ha en Sarah Connor som är man :joy:

Jag har Netflix och tittar nästan inte alls nu längre pga tycker att många av serierna är mer eller mindre macho på något sätt. Även om det är kvinnor som får ledande roll kan det bli massa skämt som förlöjligar dom.
Häromdagen såg jag fram emot att se en serie - på primevideo som tydligen fått mycket bra recensioner. Gav upp efter 2 avsnitt pga stodde inte ut med den typen av kvinnoförnedring.
Läste att 96 % av filmerna och serierna är regisserade av män…

Vilka filmer och serier är det du tänker på specifikt då? Kom med lite exempel :slight_smile:

1 gillning

Vilken serie?

Sopranos
Breaking Bad
Mad men
House of cards
Riverdale
mfl

Sopranos och MadMen försöker nog följa så troget som möjligt hur det ser ut i de miljöerna och tiden. Säger inte att det är rätt men hade knappast varit lika bra serier om de förvrängt hur det såg ut.
Breaking vad och House of Cards gissar jag att du inte sett mycket av då de ”tas över” av starka kvinnor…
Riverdale har jag aldrig sett.

Ärligt talat har jag inte orkat se hela av dessa serier med flera pga blir för många scener där rollerna överdrivs - även om det ska vara troget tidsepoken. Kvinnan ska vara bimbo och mannen ska vara macho. Sedan är det alldeles för sexistiska, vulgära grova skämt.

Känns som att Apples streamingtjänst kommer passa dig perfekt.
Tycker att Sopranos är en av de bästa serier som någonsin gjorts.

Jag är förväntansfull på deras tjänst. Hoppas bara att det blir mer utbud av internationella serier och filmer.

Jepp. Inget våld, inget naket och humor som är barntillåten och inte kan kränka någon :smiley:
Nädå vi får se vad det blir…

Roligt att du valde att ta upp några av de mest kritikerrosade serierna att klanka ner på. Ge dom några avsnitt till

Då håller du med?

Jag håller med om att kvinnosynen har och i vissa fall är fel.
Men det sagt så hade vi inte fått så bra och verklighetstrogna serier om allt innehåll ska vara PK. Serier är i de allra flesta fall filtion.
Så nej, jag håller inte med. Slappna av och se dessa fantastiska serier.

Hur ska man kunna ge en rättvis bild av en viss kultur,tex gangster världen,och inte visa alla element på ett verklighetstroget sätt?

2 gillningar

Samtidigt så är det delvis så att vi skapar verkligheten, finns enormt många kvinnor genom historien som hade passat storslagna filmer men som glömts bort.

Med det sagt så uppskattar jag en rejäl 80-talsactionrulle vilken dag som helst!

1 gillning