Många anställda hos Huawei har arbetat eller utbildats inom den kinesiska militären

Från sajten:
Många anställda hos Huawei har arbetat eller utbildats inom den kinesiska militären | Teknikveckan


image

Huawei har haft ett tufft år med den tidigare svartlistningen som bolaget fick av USA och nu har en brittisk tankesmedja gjort en upptäckt.

De har gått igenom 25 000 cv:n från anställda hos Huawei och kan konstatera att många anställda har både arbetat och utbildats hos den kinesiska militären. Vissa anställda har även tidigare arbetat som agenter hos Kinas statssäkerhetsmyndighet och Christopher Balding som har varit med och skrivit rapporten säger att det finns en tydlig koppling mellan Huawei och den kinesiska staten och militären.

Huawei har kommenterat rapporten och skriver att sina anställdas tidigare positioner inte utgör något problem. Informationen som rapporten presenterar är inget nytt och den har inte heller varit dold på några sätt.

 

Via DI, Källa The Telegraph

No shit Sherlock. :slight_smile:

Fd yrkesmilitärer är heta på arbetsmarknaden i vilket land som helst.

Utan att veta funderar jag på om det inte ser ut så på många företag i Kina. På ett tidigare jobb resta jag i land på Kina. Besökte flera europeiska företag som har fabriker där. Nu anekdotisk bevisföring: Ett tysk företag med fabrik där tog emot oss med en PR-kvinna. Hon introducerade oss till en man som helt öppet sa att han varit militär stora delar av livet.

Ja, herregud. Hur många fd stridspiloter jobbar inte som piloter på kommersiella flygbolag idag?

Det är ju en icke-fråga.

1 gillning

Det man ska ta i beaktande är att det är Kina. Kina är annorlunda än de flesta andra länder. Jag tror alltså inte att det ska vara fd. militärer som är trigger utan Kina. Och Kina ska man se upp med. Liksom Ryssland.

Kina och Huaweis syfte som helhet är absolut en fråga som skall diskuteras och problematiseras.

Men jag tror ingången till världsherravälde är ekonomisk, man tänker alltså ta över världen med hjälp av att konkurrera ut andra företag och bli en ännu mer ekonomisk stormakt.

Det och Hollywood-film. Det är ingen slump att Kina är hjältar i en rad produktioner nu för tiden.

Befäl från militären är hett villebråd även i Sverige som framförallt projektledare inom IT

Militärisk icke ifrågesätta ledningen fungerar dåligt inom IT. Det är därför outsourcing till länder som Kina och Indien ofta fungerar så dåligt. Det är en kulturell grej att inte ifrågasätta ledningen där

Svensk militärisk ordning, dvs preussisk ordning är ett attribut många företag söker hos projektledare

1 gillning

Uppdragstaktiken som är en försvenskning av den Preussiska taktiken, utvecklad efter dubbelslaget vid Jena-Auerstedt den 14 oktober 1806 där preussarnas armé fick storstryk av Napoleon, är i grunden än idag den bästa grunden för ledarskap. Självklart utvecklad och slipad genom decennierna. En ledningsfilosofi som verkligen skiljer agnarna från vetet och där den största nackdelen enligt mig är för (för)få på högre nivå klarar av att leva efter strategin.

Seriöst genomför är den guld värd för alla företag och organisationer som inte lever isolerat eller ha näst intill obegränsade resurser.

Ja man kan väl säga att en hel del andra värderingar har styrt bolag jag verkat på. Framförallt en rädsla att ta beslut på högsta nivå och chefer på mellannivå där yrket inte varit det viktigaste utan den personliga prestigen.

Ett annat problem är också att det är för många mellanchefer på stora företag. Har en god vän som jobbar sol mellanchef på en av våra storbanker, han har 300 Pers under sig, men ändå så har han 3 chefer mellan sig och VD

Och som vi har konstaterat tidigare så ska vi hålla oss ifrån att köpa kinesiska produkter.

https://www.infosecurity-magazine.com/news/nato-warns-new-authoritarian/

1 gillning

I AM!!!..
Hej!

tänkte inte ens på att denna tråd var nästan ett år tills jag såg Malmgren…RIP.

Men är det inte samma inom Sverige?. Har inte många i sverige gjort en militärtjänst?

Vi som är lite äldre har gjort värnpliktstjänst, sedan lades stora delar av försvaret i malpåse men nu ökas det ut igen.

Precis. men måste ju finnas ett gäng >40år på ericsson?

Säkerligen, gäller väl alla stora bolag i Sverige, skillnaden är väl det där med diktatur…

När det var dags för mig att göra lumpen för nästan 30 års sedan (är 47år) fick jag frisedel. Bara något år eller två efter det drog dom ner på det rejält. Och sedan 2009 avskaffades värnplikten.