Mäta wifi

Näst efter rinnande vatten och el kommer wifi som nödvändighet idag. Jag föredrar självklart trådat och lägger gärna ner tiden på att dra kablar. Men allt är inte trådat, och självklart vill man ha bra täckning i hela boendet. Men hur vet man om man har tillräckligt bra wifi?
Jo, bredbandskollens app i mobilen säger hur mycket data man kan ta emot/sända från internet till mobilen där du befinner dig just nu. Vad jag vill ha är en heatmap där jag lätt kan se var det är mindre bra så att jag kan ta till lämpliga åtgärder.

Vad finns där ute som fungerar?

Jag använder ‎NetSpot Home i Mac App Store

2 gillningar

Ser riktigt cool ut. Jag har inga stora problem hemma men blir iallafall sugen på att skapa en heatmap.

Om man bara vill göra en snabb koll på signalstyrkor i sitt/andra nätverk och har en iPhone så kan man aktivera Wifi-scannern i Apples Airport-app. Den scannar var fjärde sekund och rapporterar i en lista. Aktiveras under Airport Utility i telefonens Settings-meny.

2 gillningar

Gott, tydligen tyckte Apple att det var en bra ide att gömma funktionen för att scanna i Inställningar → Airport → WiFi sökare.
Tack

1 gillning

Ja, lite märkligt. Jag fick lära mig det när jag hade Apple-supporten i luren för att felsöka den lätt usla 5 Ghz-mottagningen på Wifi som min iPhone Xs har.

Jag gillar WiFi Explorer Lite ‎WiFi Explorer Lite i Mac App Store

Appen ger den information man behöver för att lättare optimera sitt nät :slight_smile:

Var hittar man sedan listan…?

image

Längst upp till höger inne i appen.

1 gillning