Microsoft etablerar datacenter på skånska vischan

är det vattenbrist också?

Läs mina tidigare inlägg så fattar du :wink:

Troligtvis endast en tidsfråga, det mesta går åt helvete i Sverige :face_with_rolling_eyes:

10 till 30 meter är det nära?
Klart att allt är relativt :slightly_smiling_face:

Haha, nja, om det förväntas stiga 20-50m så är det iaf nog på gränsen :slight_smile:

Well, gäller nog inte bara sverige är jag rädd… om man nu inte bara pratar om kommande elbrist i Skåne :slight_smile:

Hur mäter man havsnivån? Jag har ju Östersjön 50 meter ifrån mig och bor 1 meter över vattnet typ!

Det där är mer upp till bektraktaren :slight_smile:

Inte förvånad över att det svaret kommer från dig :wink:

Inte bara Sverige vännen! Hela jorden går utför!

Havsnivån är den nivå där höjden över havet = 0 :wink:
Så om havet stiger med 9000m är är havsnivån fortfaran = 0 men höjden till toppen av värdens nu högsta berg blir bara några hundra meter.

1 gillning

På tal om vatten! Har ni fått vattenmätare?

Japp, februari 2018. och dessa håller ner min hyresräkning med ca 250-300 spänn i månaden lite varierad förstås beroende på.

Stiger det 50 meter klarar jag mig. Tomten ligger på +58 meter ca 5 km från kusten :slightly_smiling_face:

Jo, men du får en strandtomt :slight_smile:
Klarar mig också, men behöver en roddbåt :smiley:

Jag behöver en ubåt ja!

1 gillning

…eller en snorkel :wink:
Men då är det lite risk för vattenskador på ditt datacenter…

Får la gå över på vattenkylning! :wink:

Från sajten:
image

Microsofts datacenter i Staffanstorp kommer verka med betydligt mindre kapacitet än vad som tidigare var tänkt. Detta efter bråk med närmaste grannarna.

I centrum av konflikten finns de stora dieselaggregat som skulle användas som backupkraft om elen försvann. Microsoft sökte aldrig tillstånd för dem från början. Då datacentret ligger granne med ett villaområde så har det naturligtvis skapat en hel del friktion i området. Dieselaggregaten måste nämligen testköras med jämna mellanrum.

Så ofta testkörs dieselaggregaten vid datacenter

  1. Två gånger per månad i 30 minuter.
  2. En gång per kvartal, 60 minuter.
  3. En gång per år, 150 minuter.
  4. Alla aggregat igång samtidigt, sk black building test, 120 minuter.

Källa: Microsofts ansökan till länsstyrelsen om miljöfarlig verksamhet

Microsoft meddelar nu att man avbryter miljöprövningen. Samtidigt påbörjar man sökandet efter en ny placering i Skåne för att hantera den mängd data som Staffanstorp skulle klara i full drift.

I Staffanstorp blir datacentret med den kapacitet det har idag kvar.

Hela processen att bygga centret är kantat med hemlighetsmakeri som inte är värdig en svensk byggprocess. Om detta pratar vi och Joakim Wernberg, Forskningsledare på Entreprenörskapsforum, om i Teknikveckan-podden

Läs också Sydsvenskans granskning (Betalvägg)

Samt Naturvårdsverkets kritik mot processen.

Via Sydsvenskan.

Tacka elbörsen (Nordpool) och borgarna för de.. Sverige har ingen elbrist och säljer mest el i hela Europa.