Mitt stalltips för att få barnen sluta spela datorspel utan konflikt

Efter att inte riktigt förstått charmen med Fortnite tidigare så blev min 9-åring och hans klasskamrater frälsta för någon månad sedan. Så nu är det mycket datortid och till en början så hade hans mamma lite svårt att hantera det där, delvis på grund av fördomar om att sitta och spela på något sätt skulle vara negativt men framförallt för att det blev konflikter när det var dags att äta och så vidare.

Så då började jag med att förklara att datorspel ihop med kompisarna inte är något dåligt utan vi skall vara glada att han är en uppskattad kamrat (till saken hör till att han spelar både fotboll och innebandy så det är knappast problem med motionen).

Därefter förklarade jag att spela en match i Fortnite är inte något som bara går att avsluta mitt i utan det är som en träning eller match i fotboll/innebandy. Men vad vi däremot kan säga är att "snart är matchen klar och när matchen är slut så kommer du upp.

Samtidigt förklarade jag för sonen att det är det som gäller för att det skall gå att sitta och spela på kvällarna.

Till saken hör dock att han redan innan är en rätt ordningssam kille som kommer på sig själv att han måste göra läxorna. För andra kanske hårdare krav gäller med vissa tidsramar och så vidare men innan det införs så rekommenderar jag tipsen ovan.

Slutligen fick jag också förklara för hans mamma att man får vara rätt högljud när man ropar på någon som sitter med hörlurar på sig :slight_smile:

2 gillningar

Vi har 5 barn. Det finns ingen magisk sås för detta.

De 2 yngsta(pojkar) är helt olika. Båda spelar nog lika mycket. Ena gör sina läxor och när det är dags för andra sysslor som mat eller städning så går det inte fullt lika fort. Medans den andra är helt tvärt emot och avslutar spelet så fort som möjligt när man sägertill.

Det gäller att hitta det som funkar för ditt unika barn och tillsammans I Er familj.

3 gillningar