Mobilköpsdiskussion – tips på lur med bra kamera

Halloj.
Det är så att frun behöver en ny mobil. Dilemmat är lite att vi (hon) inte vill lägga för mycket pengar på den, så typ Iphone 11, 11 pro över 10k (eller samsung för den delen) är nästan uteslutet. Detta på grund av att (och jag håller med där) att hon använder inte telefonen på det sättet att det krävs superduper prestanda. Hon fotar, läse mail/messenger, Instagram, scrolla FB. Typ thats it.

Hon sitter idag på en Galaxy S7 Edge och skärmen är både sprucken och displayen visar lila ränder. Plus att även om kameran var bra då när den kom, så är den inte det idag. Frontkameran har aldrig varit bra.

Så vad finns det för nåt där kameran är riktigt bra. Nu kommer Esse hojta till med Huaweis modeller (man har ju lärt sig det genom att lyssna på Poddarna :slight_smile: ), men där drar jag öronen åt mig lite, just på grund av strulet med att de inte får tillgång till Google (Android) framöver. (för det är väl så fortfarande? )

Vi leker med tanken ibland att skaffa en bra kompakt kamera som man ofta kan ta med sig. (lite aktivt liv) som en Olympus Tough, men det är smidigare att ha en bra mobilkamera, för den har man alltid med sig. Systemkamera står också på önskelistan, men det är en annan tråd nån gång. :smile: (ny sådan, vi har en men den är gammal och tar fasen sämre bilder än min Iphone X.

Finns det billigare mobiler som då prismässigt inte är Apple/Samsung flaggskepp men ändå riktigt bra kamera?

Önskemål är gärna vattentålig då det cyklas MTB en del och det är bra om den tål regn mm

Var ligger smärtgränsen då? iPhone 11 går ju tex att köpa för 9000 och iPhone Xr lite billigare än så.

1 gillning

Jag köpte en iPhone xr igår… 7690:- kommer bli en sjukt bra julklapp :sunglasses:

1 gillning

Den har vi nog inte ens diskuterat (smärtgränsen alltså). Detta var nog lite av att kolla av vad finns, vad är bra.
XR, kanske är nåt…
Sen kand et bero på om vis ak köpa den Cash eller hitta nåt med bra erbjudandepå med abonnemang. Jag är lite så att kostar en lur lika mycket med som utan abonnemang så köper jag utan. Kör Vimla just nu och det är prisvärt sett till användandet.

PS, Hon gillar inte för stor skärm och inte för liten… Så inga “plus” eller Pro modeller för då blir de för stora. Och av vad jag sett så blir det tyvärr så att kameran blir ofta sämre på de “icke” största.

För att skydda den finns ju massa skal som passar iallafall iPhone, som tål allt! Perfekt för MTB… som man enkelt kan ta av sen…

Jo, det vet jag. Har ett Otterbox Strada på min X som jag alltid har på. Men den tål ju vatten (lite) så då behöver man inte ett “vattentätt” skydd.

PS, hur är kameran i XR om man jämför med Iphone X? XR, är det plastbaksida?

Ser att du drar öronen åt dig för Huawei, men vill ändå slå ett slag för Mate 20 Pro, är jäkligt nöjd med min och deras befintliga lurar är det inga bekymmer med Android på, även om man såklart inte vet vad som händer framåt. Tycker kameran är schysst och även här på Teknikveckan har ju telefonen lovordats.
6000 kan du köpa den för nu vilket jag tycker känns prisvärt!

Edit. Såg nu att det inte skulle va plus eller pro, då sket det sig ändå! :grinning:

Kameran ska vara väldigt bra på XR säger dom, @Marcus_Attefors har kört den!
Jag har köpt den åt grabben, så för honom kommer den va magisk!

Ok, nice.
Tanken var att börja kolla upp alternativ och sen köpa nåt på Black Friday, men Elgigantens kampanj på Xr nu kanske är bra. Får dyka in på prisjakt sen o kolla

Xr låter ju som ett bra val, om den nu inte är för stor. Ett riktigt bra alternativ är ju annars iPhone 8 som kostar från 5900 hos Apple.se

Men den har bezels , de vill Ingen ha :joy::joy::joy:

2 gillningar

Vill du komma riktigt billigt undan och få en av de absolut bästa kamerorna är ju Pixel 3A det enda alternativet. Dock kan du inte köpa den i Sverige vilket krånglar till det. Kostar från €360.

Annars en äldre iPhone eller valfri Xiaomi (tex Xiaomi 9T/9T Pro) som har fått riktigt bra ordning på sina mobilkameror.

Edit: Pixel 3A finns i Sverige också.

1 gillning

Här är mina 50 cent :slightly_smiling_face:
Är det IOS (inte min smak) som gäller finns bara Xr som lägst i pris. 8 an är inte prisvärd. Samsung har S10 e för 7000 kr och är det för mycket finns A50 stor säljaren för 3800 kr. Huawei hade jag inte skaffat idag, känner flera där deras Huawei plötsligt slutat fungera tex i USA. OP7 finns för 6800 kr och är då jämförbar med S10e.
S10e är mindre och lättare än S7 Edge men har större skärm. A50 är kanske för stor. Xr är lika hög men lite bredare.

Kameran är den absolut mest avgörande faktorn. A50 har jag inte koll på hur bra kameran är, men jag inbillar mig (killgissar) att den inte är tillräckligt bra. S10 e ärockså kameran sämre än icke e modellerna.? Eller jag jag kanske misstolkat, möjligen sämre (eller färre kameror) än S10 plus eller vad den heter.

Pixel kanel vore nåt., Nya pixel 4?
Xiaomi har jag funderat på att börja kolla på. Som sagt, mobilkamerans möjligheter att ta bra foton är den mest avgörande punkten.

JAg skulle egentligen multiquota,men lyckades inte…
Så det blev flera inlägg på rad.

Såg också att XR har ”bara” en kamera…Sen om det gör nåt eller ej,… Referensramen är en iPhone X, så helst likvärdig kamerakvalité.
Sen kvarstår ju dilemmat, köpa typ billigare mobil ala Pixel, eller liknande med ok kamera och skaffa en bra ”riktig” kamera…
Mycket att fundera på, jaja, tacka ör input så länge.

1 gillning

Helt sjukt hur en mobil idag kan kosta 3490 med den prestandan. Xiaomi gör de sjukt bra!

Hej! Svaret på din fråga är antingen Huawei Mate 20 Pro som nu går för under 6000 kronor.

Det är inga problem med Android på existerande modeller.

Önskar damen lite renare gränssnitt är det OnePlus 7T för 6800 kr.

Båda telefonerna har riktigt bra huvudkamera, hyfsad vidvinkel och 2 gånger zoom samt nattfoto.

Absolut billigast blir Honor 20 som även den har samma kameror och specifikationer som Mate 20 Pro även om den är lite tråkig finish och byggkvalité. 4990 kronor kostar den.

Halebop har just nu en kampanj på billig P30 Pro om du tecknar med 8 GB data.

Framförallt Mate 20 Pro lär ges bort under Black Friday av operatörerna dock.

1 gillning

A50 har naturligtvis sämre kamera än Xr / S10e men kostar hälften. Här en jämförelse mellan Xr och S10eScreenshot_20191019-151403_Chrome

Hej, Tack för infon.,
Frågor: Varför är inte det ett problem med befintliga Huawei modeller? Ligger de inte i risk att de inte får uppgraderas till nyare Android OS än vad de har idag? HAr för mig jag läst nåt sånt, men kan ha fel. Det är väl där som man dragit öronen åt sig gällande Huawei.

Blandar ihop Huawei modellerna, men ni har pratat om p30 Pro (tror jag den heter) och mate 20 i poddarna. Är det Mate 20 som har bäst kamera avde olika Huawei modellerna?

PS, varför lär er ege bort just mate 20?