Mycket vatten i spriten?

Har nog aldrig lyckats frysa "snaps-sprit" i mina frysar, speciellt som denna bara höll en -15° då den är nästan tom på vanliga frysvaror som mat etc.

Tre -fyra laskor hade frysts men inte till 100% utan gick att skvalpa runt innehållet.

Mycket vatten eller lite sprit tycks det.

Lite svårt att fota då dom imma igen på stört när man skulle knäppa av.IMG_0337

Oviktigt vetande från nätet:
" Trots att snaps innehåller upp till 60 procent vatten fryser den inte till is, och det beror på vätskans innehåll av alkohol. Vatten har en fryspunkt på noll grader, men ren etanol fryser vid minus 114,1 °C. När de båda vätskorna blandas till snaps, sjunker fryspunkten långt under noll grader."

Menar du att det skulle vara onormalt på något sätt?

Borde inte frysa förrän vid - 50 till -60° så ja…

Inte enligt detta.

Ingen av dom på den listan är av snaps typ, dvs ca 60% vatten i, dom som visas på listan har mellan 70-95% vatten, plus en “massa” annat.

Jo det du har är denna.
32% alkohol

Så, hur är -23° C jämförbart med -15° och det visar ju att även whisky borde klara sig i en frys på -15° C. Men inte dom snapsar jag hade som borde klara betydligt lägre.

Om du inte gillart så skit i att läsa…

Tonåringar hemma?
De tenderar till att spä ut sprit

2 gillningar

Va? Ursäkta vad pratar du om? Ingen anledning att vara otrevlig bara för att du inte klarar av att läsa och förstå.

Nej, hade jag haft det så hade jag märkt upp nivåerna… då jag själv nalla från farsan nån gång under forntiden :slight_smile:

Alla snapsar jag haft för länge i frysen har blivit sega i konsistensen. Fullständigt normalt

Från systembolaget.

Vin fryser vid högre temperatur än man tror. Vin med låg alkoholhalt (cirka 7 % vol.) börjar frysa redan vid -3ºC. Vin med högre alkoholhalt (cirka 12 %) fryser vid -6ºC. Starkvin (cirka 20 %) fryser vid -10 ºC och sprit på 40 volymprocent vid cirka -20ºC.

Vad är det jag inte förstår?
Du ifrågasätter vad jag skrev lite på skämt men också sant, och slänger upp listor mm som inte alls har att göra med just detta jag skrev, och innehåller icke jämförbart material!
Det tycker jag är oförskämt och visar brist på kunskap och förståelse

1 gillning

Fortfarande en bit under -15 för spriten

Du har lagt upp en bild på snaps med 32% alkohol. Det jag länkade till visar vad som händer med just 32% alkohol.
Systembolaget säger att 40% alkohol fryser vid -20 så att du tror den ska frysa vid lägre temp är fel. Lite olika siffror beroende på var man söker men att den ska frysa vid 50-60 är felaktigt.

“Sega” ja, men inte is… har själv haft whisky som känts trögflytande efter en tid i frysen vid runt -22° C.

Du säger ju att den inte var 100% frusen utan skvalpade runt. Inget som säger att den kommer blir mer frusen än så vid -15

Kan någon moderator radera hela detta inlägg… blev bara skit av det… TacK!

Här säger man att 32% alkohol som du har fryser vid -15

Det verkar som om den där Jocko är samma som Joakim Lundberg(?) på FaceBook, en störig jävel… En riktigt skrivbordsskrivare.

3 gillningar