Några frågor om MI, Xi Xiaomi och Aquara

I grunden tänkte jag köpa en Xiaomi Smartmi Fan 2. Ja, jag står inte ut med alla hejarop här…:grin:

Men om jag nu köper den funderar jag på att även köpa några andra smarta hemprylar från Mistore.se

Har jag fattat rätt att jag ska köpa en Aquara Hub om jag ska koppla ihop det med andra prylar via HomeKit?

Och till slut en sista fråga, jag skulle vilja att några prylar utlöser en ljudsignal. Finns det någon bra högtalare som man kan koppla in i systemet. Eller har Huben högtalare…? Tanken är tex att utan att sätta på Verisurelarmet skulle jag använda dörrsensor på källardörr och garagedörr. När de är påslagna vill jag utöver notis i telefonen få en ljudsignal om att de öppnas.

Jag har också varit inne på denna topicen och ja, jag tycker också det är lite rörigt.

Vad jag förstår så har Aqara-huben stöd för HomeKit men den är tillför Aqara-enheter och Xiaomi har inget stöd för HomeKit. Så om man köper t ex en Xiaomi Smartmi Fan 2 så kommer man inte att kunna komma åt och styra den genom HomeKit.

2 gillningar

Det Zinned sa stämmer.

Huben har högtalare och du kan få ljudsignal i den och notis i telefonen om du har sensorer på källardörr och garage.

1 gillning

What☝🏼️said!

1 gillning

Om någon behöver Aqara-termometrar så fick jag lite feeling och köpte på mig för många. Importerade så kinesisk kartong men fungerar likadant och dom är oöppnade och inplastade.

Virus included.

Tack, jag tycker det blev begripligt efter era svar. Om man vill ha en separat högtalare, finns det på marknaden. Ska lira med HomeKit.

Vad ska du ha för dom?

Aqara hub för homekit… Mi hub om du vill klara dig utan homekit… Båda har högtalare, och kan ge dig olika typer av larm, beroende på va du önskar… Går att ställa in väldigt mycket! Skicka PM om de e något du undrar så hjälper jag gärna till…

1 gillning

Det är krångligare än så tyvärr :smiley: Den nya Mi-huben har stöd för HomeKit men har ingen högtalare

Och vilka aqara produkter klarar den nya mi huben da

Inte alls krångligt… Inget som finns på den svenska marknaden… :wink:

Fast vi är en hel del som beställer utanför Sveriges gränser. Vill minnas att både du och jag neställt just den nya Mi-hubben :wink:

Du har såklart rätt, men när jag skriver om Xiaomi eller Aqara och tipsar om saker så pratar jag endast om saker som finns på svensk mark. Skulle aldrig tipsa om saker utanför gränsen.

1 gillning

Finns ju så mycket skoj som inte kommit till Sverige än tyvärr :worried: och det blir mer och mer en global marknad :smiley:

Upplever bara massa strul när man skiftar emellan servrarna.

Kör alla mina EU och Kina-tillbehör i på EU-servern. Funkar kanon i Aqara-appen. Mi-appen är värdelös på det.

Ja men inte om du kör hub ifrån Kina va?

Är det Xiaomi-produkter du har anslutna till Aqara-hubben?

Pris? :crazy_face: