Neato Botvac D7 eller Xiaomi Roborock S6?

Första dygnet med Xiaomin har resulterat i totalt tre dammsugningar av hela nedervåningen. Den första manuell, och två schemalagda idag när jag var på jobbet.
Kortfattat första intryck: Jag är mycket nöjd!

Plus:

  • Den städar helt klart bra. Fantastiskt att låta den bara gå och veta att den fångar upp mer och mer skit. Behållaren var helt full av hund- och katthår efter halva första varvet!
  • Kul med karta och bra att man ser hur och var den har gått. Blir då lättare att möblera och tänka till kring vad man placerar på golvet.
  • Otroligt roliga röster! Dottern och jag har nu ställt in den så att den pratar med den koreanska flickrösten. :grinning: Inte för att vi fattar, men det spelar ju mindre stor roll.
  • Appen är tydlig och bra. Mycket bra att den pratar över internet.
  • Redan idag när jag kom hem kände jag att luften var fräschare. Allt katt- och hundhår samt damm bidrar nog till en ganska dålig luftmiljö…

Minus:

  • Lite för krångligt att para ihop den med appen första gången. Tog ju inte flera timmar som nån annan klagat på (snarare 10 min), men alldeles för bökigt för att vara 2019.
  • Vi har ett bord från Mio med en metallram som bordet står på. Denna ram tar den sig av outgrundlig anledning inte över (den är högst 2 cm hög).

I det stora hela är jag som sagt mycket nöjd!

Hmm, mina plus och minus blir bullets, men ni fattar nog.

Har kört med maskinen några veckor nu och är fortfarande mycket nöjd! Och det ska man veta är lite speciellt, eftersom jag är superpetig med mina inköp… :smiley:

Hur som helst, idag tänkte jag köra den på övervåningen, men då tror den fortfarande att den är på nedervåningen, och städningen blir milt sagt lite skum.

Hur raderar jag nedervåningens karta och börjar om? Hittar fasiken ingen inställning nånstans…

De tre plupparna längst upp till höger när du är inne på kartan

För mig fungerar det helt okej att köra S5:an på två våningar. Har aktiverat map saving-mode och sparat kartan för nedervåningen (där den körs dagligen). Någon gång i veckan tar jag upp den på övervåningen och då gör den en ny karta medan den städar (vilket gör att det förstås tar lite längre tid än om den hade haft kartan på förhand). När den är klar bär jag ned den och sätter den i dockan på nedervåningen. Då är kartan tillbaka på den sparade.

Jag har ju varit inne på inställningarna, men hittar inget logiskt sätt att temporärt spara undan kartan.
Map saving mode är på.

Den gjorde alltså ingen ny karta när jag bar upp den, utan hittade på ett rum till, som den la till på den andra kartan… När den tyckte att den var klar (vilket den alltså inte var, rent praktiskt) skulle den åka tillbaka till stationen, men irrade förstås bara omkring.

Som du är inne på Marges; Man vill spara kartan för våning 1, sedan nolla maskinen, och när man bär ner den igen så plockar man upp den sparade kartan. Men hur…?
Jag tror helt enkelt att jag behöver säga till den på något sätt att “nu är du på en ny våning/plats”, men jag hittar inget sådant alternativ.

Som sagt du skulle köpt s6 ifall du vill köra på fler våningar

Njae. Det fungerar ju för Marges.

@marges; Kan du beskriva hur du gör för att maskinen ska fatta att jag kör den på en annan våning?

Jag gör inte på något speciellt sätt vad jag vet, det har bara fungerat utan att jag har behövt laborera.

På nedervåningen har min dammsugare sin laddningsstation intill en vägg och det är där den utgår från. När jag bär upp den på övervåningen brukar jag bara ställa den mitt på golvet i hallen/allrummet. Då snurrar den ett par varv och verkar liksom konstatera att den inte känner igen sig från nedervåningen och börjar då köra runt och rita upp en ny karta.

Gissar att det kanske kan spela roll om man placerar roboten på ett liknande sätt i ett liknande rum, att den då inte förstår att den är på en annan våning?

Okej, jag får testa lite mer helt enkelt. Tack så länge! :slight_smile: