Netflix kommer låta bättre framöver

Från sajten:
https://teknikveckan.com/filmochserier/netflix-kommer-lata-battre-framover/




Netflix meddelar idag att man laserar ”High-Quality Audio” som enligt bolaget ska ta ljudet till en helt ny nivå.

”High-Quality Audio” ska matcha ljudet som skaparna av materialet hör i studion och bitraten går nu upp till 640 kb/s för de som har ett 5.1 ljud hemma och har du Dolby Atmos så går bitraten upp till 768 kb/s.

Har man lite svajig uppkoppling hemma så kommer inte detta påverka då Netflix automatiskt justerar kvalitén efter uppkopplingen och det är ingen inställning som krävs att bocka i utan det är bara att börja titta.

Via Macrumors

1 gillning

Kul men detta berör inte oss som kör homepod som stereopar?

Nae blir ju 2.1

1 gillning

Fuck

Jag är dock inte säker men eftersom du kör dom i stereo så lär inte Netflix aktivera det.

1 gillning

Ett steg i rätt riktning. Tyvärr lider alla svenska playtjänster av horribelt ljud fortfarande.

:+1:t2:

Låter ju trevligt. Frågan är man kommer höra skillnad med två homepods

Edit
5.1: From 192 kbps (good) up to 640 kbps (great/perceptually transparent)

Dolby Atmos: From 448 kbps up to 768 kbps (Dolby Atmos is available for members subscribed to the Premium plan)

1 gillning

Trevligt :sunglasses:

Atmos - ja tack :smiley:

1 gillning

…Och jag hoppas verkligen att Netflix nu kommer att enabla Dolby Atmos på min Nvidia Shield…

Ett steg framåt! Ljudet låter riktigt illa på filmtjänster tycker ja. Sitter man med ett bra hemmabiosystem och stor skärm så är det inte kul alla gånger. Sett DVD som ser bättre ut, och låter bättre än deras så kallade HD.

Naturligtvis förstår jag att man inte kan pumpa ut en 4k-ström med bra bitrate + bra ljud. 60-100GB filmen typ.