Nylanserad OnePlus 7 Pro seglar upp som en kameramobil av rang

Från sajten:
https://teknikveckan.com/android/nylanserad-oneplus-7-pro-seglar-upp-som-en-kameramobil-av-rang/


image

OnePlus lanserar för första gången två telefoner samtidigt och med OnePlus 7 och OnePlus 7 Pro vill man positionera sig ännu mer aggressivt på marknaden. Att man har två modeller beror troligen på att man vill kunna visa musklerna samtidigt som man inte förlorar kunderna från den så populära prispunkten runt 6000-7000 kronor för en mobiltelefon.

OnePlus 7 Pro

OnePlus 7 Pro har fått sig en AMOLED-skärm med en uppdateringsfrekvens på 90Hz. Skärmen har 4,49 miljoner pixlar, en pixeltäthet på 516 pixlar per tum. Skärmen kommer med HDR10 och HDR10+ vilket gör att spel och film kommer framstå som magiskt bra enligt tillverkaren.

De tre kamerorna

De tre bakre kamerorna består på OnePlus 7 Pro av en 48 megapixlas sensor med OIS, en 8 megapixlars 78mm telefotoobjektiv med f/2.4 bländare och 1µm pixelstorlek och bildstabilisering genom OIS, samt en 16 megapixlars 117° ultravidvinkelobjektiv med f/2.2 bländare.

Nattläge och fotografering i svagt ljus är något som OnePlus har satsat på i serie-7 och de har ett nytt tredelat autofokus-system som använder PDAF, CAF och Laser Focusing för att skapa vackra bilder i både dagsljus och i svagt ljus.

Kameralösningen har fått 111 poäng i DxOMark vilket gör den till den näst bästa kameramobilen på svenska marknaden endast slagen av Huawei P30 Pro.

Det finns flera varianter för hur tillverkare döljer frontkameran och OnePlus har valt pop-up varianten. Rörliga delar är alltid kritiska men OnePlus hävdar att deras frontkamera ska klara att öppnas 300 000 gånger. Det är 150 gånger per dag, varje dag, i över fem år. Det är väldigt många selfies det. På svenska marknaden är det bara Xiaomi som lanserat en telefon utan flärp, droppe eller så kallat punch hole i skärmen tidigare.

Telefonen drar automatiskt in frontkameran när du är på väg att lägga tillbaka den i fickan.

OnePlus 7 Pro har fått en Qualcomm Snapdragon 855, med möjlighet upp till 12GB RAM, telefonen är även utrustad med UFS 3.0-lagring som gör att ladda dokument och starta appar går ännu snabbare. Hela pjäsen drivs av ett batteri på 4000 mAh som laddar från 0-50% på bara 20 minuter. OnePlus har även snabbat upp hur snabbt telefonen låses upp. Nu görs det på enbart 0,21 sekunder. Så det gäller att inte blinka. Ljudet i telefonen är Dolby Atmos stereohögtalare och än en gång så är det gaming och film som OnePlus riktar sig till här.

OnePlus 7

OnePlus 7 får även den Qualcomm Snapdragon 855, UFS 3.0-lagring, Dolby Atmos stereohögtalare, RAM Boost, nya Screen Unlock-tekniken, UltraShot-motor och mycket mer. Så även den här mobilen är ett stort kliv uppåt för OnePlus-serien men liknar i mångt och mycket föregångaren OnePlus 6T.

Kameran på OnePlus 7

OnePlus 7 har blivit utrustad med två linser som låter användaren ta vad som ser ut som riktigt bra bilder, huvudkameran är Sonys IMX586, en 48 megapixel sensor på en halv tum med en bländaröppning på f/1.7, samt OIS och EIS. Den andra kameran har 5 megapixel och hela kamerafunktionen bygger också på den kraftfulla nya UltraShot-motorn.

Försäljning av OnePlus 7-serien

OnePlus öppnar en pop-up butik tillsammans med Webhallen den 18 maj, klockan 12:00 – 18:00. Platsen är Webhallens butik på Medborgarplatsen. För de som inte kan besöka pop-up butiken kommer ett begränsat Community Drop öppna på OnePlus.com den 15 maj med leverans den 22 maj.

I Sverige kommer mobiler i OnePlus 7-serien att säljas på OnePlus.com samt hos Telia, Telenor, Webhallen, NetonNet, CDON
och Dustin. (Flera är affiliatelänkar)

Försäljningen av OnePlus 7 Pro startar den 21 maj.

Priser och tillgänglighet:

Produkt Konfiguration Färg Pris (SEK) Tillgänglighet
OnePlus 7 Pro 6GB RAM, 128GB ROM Mirror Gray 7 895 21 maj
OnePlus 7 Pro 8GB RAM, 256GB ROM Mirror Gray 8 395 21 maj
OnePlus 7 Pro 8GB RAM, 256GB ROM Almond 8 395 Juni
OnePlus 7 Pro 8GB RAM, 256GB ROM Nebula Blue 8 395 Juni
OnePlus 7 Pro 12GB RAM, 256GB ROM Nebula Blue 9 195 21 maj
OnePlus 7 6GB, 128GB ROM Mirror Gray 6 195 4 juni
OnePlus 7 8GB, 128GB ROM Mirror Gray 6 795 4 juni
OnePlus 7 Pro 5G Information följer Information följer Information följer Inom kort
OnePlus Bullets Wireless 2 Ej tillgängligt Black 1 099 21 maj

2 gillningar
1 gillning

qi?

1 gillning

Ingen trådlös laddning. OnePlus viftar bort det med att det är för långsamt för dem.

12GB ram? De var inte pjåkigt, hur många GB krävs det det för att ringa på en android egentligen?

2 gillningar

Ingen qi… äh va??? :thinking:

Märkligt resonemang. Qi använder man inte när man har brådis. Mer i stativet bredvid sängen.

Det är en dealbraker för mig.

2 gillningar

2019 in på 2020 o man släpper inte qi på en toppmodell :sleeping::face_with_raised_eyebrow:… men sen så vare de där me kameran oxå :joy::weary::zipper_mouth_face:

2 gillningar

Knasigt tänk :crazy_face::gun:

2 gillningar

du är bara avundsjuk för iphone har så lite å kostar så. mycket.

Jag vet att jag är det.
Apple får verkligen visa varför jag skulle betala så mycket mer för en iPhone i höst.
Jag kommer antagligen inte skifta till android men det börjar krypa till att jag aldrig köper ett nytt flaggskepp av dom igen.

Så säger jag varje år :joy::joy::joy:

1 gillning

Jag kan tycka att det är konstigt att OnePlus kan köpa 90hz displayer av samsung och sälja sina lurar för 7000 spänn när inte ens samsung kan det :grin:

Samsung lurar har så mycket annat som kostar.
Sedan kunde de säker släppa 90hz i s10…men vad ska då vara nytt på s11? :slight_smile:

1 gillning

Låter rimligt :sweat_smile:

Men vad har S10 som inte denna har? :blush:
Qi och IP-rating?
Kollar man Dave2D på youtube klarar ju denna luren vatten i minst en kvart så den är ju skyddad men att få den officiella licensen är ju en ytterligare kostnad.

samsung pay. bättre framåt kamera. … listan är oändlig

Barometer.

Kollar jag på en jämförelse känns det som om vi nämnt de få saker som skiljer redan :blush:

Never Seattle som esse brukar säga!

2 gillningar