Om ni skulle köpa router idag

Han va lättast :joy::joy::joy:

1 gillning

Du garvar nu men när du ska ansvara supporten till mig kommer nog maten hamna i vrångstrupen. :joy::rofl:

3 gillningar

Ring 112 så ska du se du får hjälp :joy::rofl:

Rekommenderar som många ovanför Ubiquitis grejor. Vill du ha lite mer konfigurationsmöjligheter så gå för Edge router spåret som @anon75927519 beskriver. Om du vill ha ett standard mest så köp Amplifi mesh.
Har du lyxen med nätverksuttag i flera rum så använd det fasta nätet som backbone för meshnätverket. Då funkar iofs inte Amplifi.
I motsats till @Marcus_Attefors så rekommenderar jag inte NetGear orbi. Skaffade det själv efter ha läst recensionen här. Fungerade bra i början men det var nog bara flax. Började strula så lämnade igen men även de nya enheterna strulade så lämnade tillbaka det. Ska säga att jag gick för Orbi ac3000 och inte ac2200 som testades i recensionen.
Kommer att gå för EdgeRouter men har inte hunnit ta tag i det.

3 gillningar

Du menar det är dit du ringer när Max har strömavbrott. :rofl::joy:

1 gillning

Går svin fort att åka ambulans till Max :cold_face::star_struck::joy:

Det bästa är ju att man kan bli sondmatad. :joy::rofl:

1 gillning

Behövs ingen support !!! Så simpelt !!!

2 gillningar

Ah, då så.

Jag är precis som du, vill ha överblicken och kontrollen som jag också har just nu. Det handlar ju som sagt inte bara om att allt ska fungera utan också ha kontroll var som har möjlighet att träda in och ut i nätet.

Får jag inte den med mesh så är det absolut inget för mig. Efter vår nästa flytt så kommer det absolut bli Ubiquiti-familjen och sannolikt Edgerouter 4, om det inte har hunnit komma en ny modell då.

1 gillning

Ja du har ju bara fråga lite om den… :joy:

1 gillning

Men ja e ju ja … kan inte sånt skit - ska ju bara funka - ojävlar att de gör då !

1 gillning

Superintressant detta och jag har ju ett par veckor på mig att bestämma mig :slight_smile:

I mitt fall, när det kommer till “routerval”, så är det nog inte okunskap (har jobbat med IT i 25 år, nätverk, drift, support, MCSE och så vidare, utan, när jag kommer hem, skall jag inte behöva bry mig, det skall bara fungera, som flera har varit inne på i denna tråd. Jag har haft routrar med mängder av inställningsmöjligheter, som jag bara tittat på men inte ägnat mig åt. När jag väl hittade Apples routrar, så var lyckan gjort. Startade och de fungerade.

Men, jag kan ju så klart tänka mig att initialt göra lite inställningar, om det krävs, för att efter det ha ett stabilt och snabbt nät, både trådlöst och kablat. Kan även tänka mig att betala lite mer (vi har inte pratat pengar i någon större utsträkning) om jag vet att det kommer att fungera bra. Dock, så är jag väldigt nöjd, med att bara packa upp, koppla in, ta ner en app och så är det igång. Ljuv musik i mina öron.

Kör Ubiquiti UniFi och är nöjd med det.

Blir lite dyrare än att bara köpa en router med allt inbyggt, men samtidigt fungerar det väldigt bra och accesspunkterna är relativt diskreta. Nackdelen om man ska handla idag är att det ännu inte finns någon UniFi-accesspunkt med stöd för 802.11ax.

3 gillningar

Det är ju perfekt!

Tar ju 5 minuter att sätta upp en ER + några minuter för en AP. Sedan står det åratals! :wink:

1 gillning

Gillar säljsnacket :smiley:

Jag har haft så många olika routrar i mina dagar. Säkert 30 stycken eller så. Alla har varit skit mer eller mindre.

Här är några av mina:

https://www.99mac.se/forum/p/2339323

Naturligtvis har jag inte bilder på alla!

Det som är bra med Ubiquitis grejor. Man kan snabbt få igång dem och de är superstabila men vill man så kan man tweaka i all oändlighet.

3 gillningar

Min känsla är att krävs det lite inställningar initialt kan man ge sig f_n på att det behövs flera gånger. Efter något strömavbrott, efter någon programuppdatering eller efter att maskinen bara fått för sig att ändra något…:flushed::sunglasses:

Medhåll :slight_smile:

Och finns det inställningar att göra, så nog fan är man där och pillar…

Ubiquiti kör länge innan dom byter ut modeller! ER-4 var inte så länge sedan den kom. Dom droppar inte FW uppdateringar heller. Tar många år. Tror ER-Lite får uppdateringar fortfarande. Den är la från 2012? Går att köpa fortfarande också.

Lyfter in ett annat märke som kan vara något också. MikroTik!

Varit inne på en 10GbE switch från dom ett tag nu.

Även pfSense kan vara något.

https://www.pfsense.org/

1 gillning