Om ni skulle köpa router idag

Ja jag tror inte den låter så mycket, kommentarerna kan man nog lita på :slight_smile:

Då den kör över Zigbee, går det att lägga till denna till Hue-gatewayen?

Det tror jag inte. Är Aqara Huben som gäller.

Googlade snabbt och svaret är nej.

1 gillning

Bull, vill inte köpa ännu en proprietär hubb.

Här är en bild för att visa hur små ER-X + ER-X SFP och AP är:

Routern behöver ju inte synas och AP:n smälter in fint i taket! En vit kabelkanal till det. AP går via PoE så inga flera kablar än nätverkskabel behövs! Kan ju inte bli bättre och lättare!

Dom flesta har la sett en snusdosa?

2 gillningar

Jag står i färd med att investera i en ny router och wifi AP. Idag har jag 100 Mbit fiber, TC av äldre platt modell och en Airport Express och det börjar var svajigt för att uttrycka det snällt. Huset är en 175 kvm stor enplansvilla i trä och ingen betong/armering som stör. En relativt öppen planlösning. Jag har sedan länge två ethernetuttag lämplig placerade i huset.

Eftersom min tekniska kunskap när det kommer till nätverk är tämligen begränsad och jag är en Apple Fanboy så vill jag ha en enkel men kompetent lösning. Jag har därför följt denna tråd med intresse och tänker att Ubiquiti Amplifi HD Mesh-system AC1750 är möjligtvis det rätta.

Jag har sett en del experter på YouTube och andra recensioner som inte gör samma bedömning som de som skrivit i denna tråd…

I PC för allas test hade de istället testat tre routrar och kopplat extender läge. Fördelen är ju uppenbar med trådade uttag (vilket jag skulle kunna ha utan problem). Vilka nackdelar finns (förutom att det blir ca 800 kr dyrare)? Är det komplicerat att sätta upp för en noob?

Vidare funderar jag ge mig ut på Homekit havet där jag spanat in Aqaras prylar. Hur skulle dessa lira ihop med tre Ubiquiti Amplifi HD routers?

Idag är behovet IP-TV och ATV4 som är trådat, MB Pro 2016 som det tittas Youtube via WiFi och två-tre iPhones som från och till används för strömmande video.

Tacksam för alla svar en kan få! :slight_smile:

1 gillning

Trådat är alltid trådat. Så har du möjlighet till det skulle jag köra med Ubiqiti. Aqara lirar bra med den setup jag har. Jag kör även alla mina “smarta prylar” på 2.4 och sedan alla Apple enheter på 5.0.

Ja, trådat är ju alltid bäst.

Men du insinuerar att om man INTE kommer köra trådat så ska man inte använda Ubiquitis produkter. Det stämmer ju inte.

Då missuppfattar du mig. Funkar bra även utan tråd. :+1:t3:

Tack @zinned och @Hakan_Ander för input.

Jag har tänkt ett varv till och en alternativ setup kan vara:
1, Ubiquiti Edgerouter X SFP
2, Ubiquiti Unifi UAP-AC-LR (2 st)
3, Switch som fördelar till en av AP och till IPTV och ATW4.

1, SFP istället för den vanliga för att slippa AP:s ströminjektor (verkar vara en otymplig klump som jag helst vill slippa).
2, LR istället för Lite varianten för att klara hela huset + garage där jag tillbringar en del tid.
3, Ubiquitiswitchen som ex Kjell & CO verkar vara nog så avancerad och dyr. Vilket switch fyller sitt syfte (ska mata IPTV och APV4 och en AP)?

En annan fråga som jag ställer mig är hur lätt är Routern att sätta upp? Som sagt jag är en Apple Fanboy och vill att allt ska vara enkelt att sätta upp och managera. Inga fancy inställningar behövs…

Ubiquiti är enkelt att sätta upp tycker jag. Är ingen nätverkfreak. Sen finns ju stora möjligheter att leka med massa inställningar om man vill.

En liten tanke. Edgerouter har inte samma “flådiga” gränssnitt som Unifi USG. Om du skaffar unifi switchen (60W) så har den 4 portar med POE till AP:s.

Med ovanstående får du in alla enher i samma gränssnitt. Gränssnittet (kontrollern) kör man separat för övrigt. Unifi Cloudkey är väl enklast.

En undran, är det ens möjligt att konfigurera routern för mig med en MacBook Pro. Den har ju inte någon Ethernetport i datorn så jag antar att jag måste köpa en USB-C till Ethernet adapter?

Har tittat på Youtube och att konfigurera Ubiquiti Edgeroutern är lite annat än min gamla Airport Time Capsule…

Jag tycker det ser rätt så fint ut:

Gamla bilder som jag laddade upp i en liknande tråd på 99. Ser liknande ut fortfarande dock.

Klarar man sig på 2 stycken UniFi AC Lite så kan man dra båda på ER-X SFP. Max. Total PoE Output: 50W @ 24V. Max. PoE Wattage Combined (All 5 Data Ports): 50W. Så UAP-AC-Lite och UAP-AC-LR bör fungera fint!

Ubiquitis PoE-injector är dock inte så stor:

Den klarar av att driva både en ER-X + en AP Lite.

Jo den är kanske inte besvärande stort, men det tillkommer en klumpig apparatkabel också. Vill helst undvika att den ligger och skräpar på golvet nedanför vägguttaget som sitter jämte ethernetuttaget.

Angående själva routern så måste väl den konfigureras via ethernetuttaget för det funkar väl knappast att plugga in AP:n i routern och komma åt routern den vägen? Det betyder i så fall även inköp av en adapter USB-C - Ethernet.

Första gången behöver man nätverkskabel ja! Även sätta ett statisk IP i datorn. När AP:n är på plats behöver man inte kabel längre. Om man inte vill då! Dom är dock väldigt lätta att sätta upp. Tar 5 minuter eller så. En USB nätadapter fungerar fint om man inte har ett uttag i datorn!

Är det möjligt att lägga till en Ubiquiti Unifi AP LR i en Ubiquiti Amplifi HD - AC1750 Mesh och lira i samma system? Eller måste den köras för sig själv vid sidan av?

Nu har inte jag Amplifi HD. Men skulle tippa på att det inte går. Som egen AP går det såklart!

Det är vad jag också misstänker, har en AP LR liggande och tänkte hade det funkat kunde den ju lika bra kommit till användning.

Det går nog tyvärr inte. Då amplifi är för privatbruk och dom andra för enterprise.