Problem med Asus Lyra

Blir galen på mitt nätverk. Efter stora problem med en satellit i mitt Asus Lyra fick jag till slut ordning på det. Nu har en annan satellit lagt av…:face_with_symbols_over_mouth:

Dessutom får vi en hel del ganska korta avbrott. Vi pratar om sekunder till några minuter. Hur kan man isolera om det är fel på leveransen(fiber) eller mitt meshsystem?

1 gillning

Börjar med att sätta upp en ping mot din router. Får du inga paketförluster där så är inte felet i ditt meshsystem.

Okej, hur gör man det…? :flushed::thinking:

1 gillning

Först måste du veta vad din router har för ip. Det borde du kunna se i appen för Asus lyra.

Om du har mac:

  1. Öppna terminalen.
  2. Skriv “ping <router-ip>” och tryck på enter.

Om du kör Windows:

  1. Öppna kommandoprompten
  2. Skriv “ping <router-ip> -t” och tryck på enter.

Låt ping köra några timmar och sedan trycker du ctrl+c för att avbryta den. Då kommer du få upp ett resultat. Är allt perfekt så ska transmitted packets var samma som received packets. Om det är nåt paket som försvinner så kan det fortsatt vara ok.

Du kan köra en till pingsession mot internet samtidigt genom ha två kommandoprompt/terminaler öppna. Google har sina servrar öppna för ping så du byter bara ut router ip mot google.se

Om du får ett bra resultat mot routern men dåligt mot Google så är det fel på din fiber. Får du dåligt på båda så är det ditt meshsystem som strular.

Så här ser det ut när jag kör en kort ping session mot Google på Mac. Skickade 13 paket och fick tillbaka 13 paket.

1 gillning

Punkt 2 bör inkludera ett IP-nummer eller dns-namn.

Tack för att du uppmärksammade det.
Försökte vara pedagogisk och skrev router-ip mellan större och mindre än tecken. Det gjorde att forumet inte visade det. :man_facepalming:

Fyra (!) inledande blanksteg i ett nytt stycke åsidosätter formateringen.

ping <ipaddress>
1 gillning

Det ska jag prova imorgon. Återkommer med resultat. Tack!

Testade nu och backslash fungerar som escape-tecken före specialtecknet.

1 gillning

Jag hade stora problem med min Deco M9 plus. Visade sig att jag satt dem för långt ifrån varandra. Nu är där ca 2-3 meter mellan dem i en triangel mitt i huset och går som en klocka. Ungefär lika bra täckning som innan. Kan det vara något sådant?

Det kan vara så. Jag vet att min sitter lite på gränsen från varandra. Men av tre möjliga streck brukar denna som nu lagt av aldrig vara under två. Och den har tickat och gått i snart två år.

Om det sedan kan vara det långa avståndet mellan dem som gör att jag får dessa korta avbrott? Möjligen, men det första året eller mer funkade det perfekt. Får kolla lite på det.

Kör Google Wifi och har basen på ovanvåningen och de två mesharna på nedervåningen. Betongväggar och ca 10 mellan dom.
Har aldrig strulat

Märkligt helt klart
Mina funkade klockrent i månader, sedan små avbrott och massa strul. Rev hela nätverket och började om. Nu sedan några månader stabilt igen.

Kan hänga på grannar som skaffar mesh eller andra saker som stör men jag har lika bra täckning i huset 1.5 plan 186 kvm nu med 3 puckar koncentrerat i mitten som innan mer utspritt

Har inga grannar här ute på landet :smiley:

:slightly_smiling_face:
Jag har åt alla väderstreck

Fördel - Inga grannar
Nackdel - Inget fiber :cry:

2 gillningar

Jag har haft problem med mitt nätverk mot internet ett tag nu, med WiFi gick det ca 3 ggr så snabbt som med trådat, så kollade allt, köpte nya Cat 6 kablar. Samma problem.
Bytte en av switcharna trots att den indikerade full fart, men… det var den. Hatar när grejor går " sönder utan att visa det och påverkar hela interna nätet + internet :-/"

Har haft just det tidigare så därför testade jag att byta ut switchen, efter ett tag… och, samma märke som tidigare, en Netgear switch…

3 gillningar

Exakt vad som är fel vet jag fortfarande inte och har inte hunnit djupa i.
För ett tag sedan blev resultatet detta:


Sedan hoppade det igång igen. Då testade jag att dra ut strömkontakten på den döende satelliten och vips hoppade den igång.

M.å.s.t.e o.r.k.a t.a t.a.g. i d.e.t.t.a

Hade liknande problem där jag bodde tidigare och hade fiber. Det hade kommit in damm/partiklar i någon anslutning på vägen till vår lägenhet och detta orsakade precis dessa problem du upplever, ibland full hastighet och ibland stora problem. Telenor förstod till slut att problemet inte var hos mig utan på vägen till mig och löste det någonstans i någon fiberswitch där problemet var.

För dig verkar det vara mer lokalt (kanske) med dina Asus-grejer. Prova byt ut. Du har ju “öppet köp” på 14 dagar om du köper via nätet.