Putin har skrivit under lagförslaget om ett ryskt internet

Från sajten:
Putin har skrivit under lagförslaget om ett ryskt internet | Teknikveckan




Ryssland har tagit ännu ett steg framåt mot att skapa ett eget nationellt nätverk då landets president Vladimir Putin idag har skrivit under lagförslaget som presenterades i december förra året.

Än så länge är det hela bara en teoretisk lösning där få tekniska detaljer har presenterats men tanken är att Rysslands egna internet ska skydda landet mot utländska restriktioner. Deras egna internet ska inte ha någon koppling alls till omvärlden och om detta kommer att bli verklighet återstår att se, men ett steg närmare är de nu.

Via CNN

Tragiskt. (Samtidigt, oddsen är nog rätt höga att det någonstans ställs en router som kopplar ihop PutinNet med Internet. :slight_smile: )

Men jag tror tyvärr att vi kommer att få se mer av det här. Kanske inte att länder skapar egna nät, men att det sätts upp allt fler nationella filter för att stoppa material som är anses olagligt eller omoraliskt i gällande land.

Bara för att det någonstans på webben finns ett bombrecept, så betyder det inte att denna sida poppar upp hos alla som ansluter sig… Ingen bygger en bomb bara för att de läst om hur på nätet. De som bygger bomber, är personer som vill bygga bomber, och då kommer de aktivt leta och hitta instruktioner, på nätet, i böcker eller genom att fråga andra.

De som säljer VPN-tjänster kommer att ha ett par fina år framför sig, tills dess att EU och USA bestämmer att VPN-tjänster är olagliga… Jag kanske är lite väl cynisk, men jag gillar inte när politiker och andra ska bestämma vad som ska finnas på Internet.

1 gillning

Putin har ju missförstått detta. Det är inte vi som behöver stängas ute utan ryss-trollen som påverkar valresultat som behöver stängas inne :laughing:

2 gillningar

Internet? Internjet…

2 gillningar