Recension: World War Z

Från sajten:
Recension: World War Z

image

Innan själva recensionen så vill jag dela med mig kring hur vi ser på sådana här ”lågpristitlar” och hur vi recenserar dem. Det är inte helt självklart. Vissa recenserar alla spel enligt samma mall, det vill säga att de utgår från spel i trippel A-kaliber. Tycker det är att skjuta lite i stolpen. De är ju oftast kortare än ett fullprisspel och inte alls den typen av fylligt innehåll eller utvecklingstid en förväntar sig från en sådan titel. Men det vore ju också fel att vi som spelare ska få sämre kvalitét på titeln rent gameplay-mässigt och behöva ha överseende med brister bara för att få en lägre prislapp.

World War Z, precis som t.ex. Fortnite eller varför inte geniala Vermintide gör en enda grej och gör den bra. Så vi kommer inte gå in på story eller grafik eller liknande, för du väljer att spela sådana här spel av en enda anledning: Spelkänslan. Och det är just den jag kommer prata om mest i denna recensionen.

Spelet har en tredje-personsvy och känslan i styrningen och i hur lätt det är att sikta är väl avrundad och du känner igen dig från liknande spel. Vapnen har också olika känsla och tyngd vilket tillför mycket. Saber Interactive har utvecklat något som de kallar för Swarm Engine där de kan ha flera hundra zombies på skärmen samtidigt. Det blir jävligt panikigt när horden drar fram likt en våldsam flod och börjar klättra på varandra för att komma åt ditt team.

Co-op mode

World War Z är ett bra spel om du spelar det med dina polare. Det är precis som det gamla Left 4 Dead gjort för fyra spelare i co-op. Det som finns idag är en kampanj för det och multiplayer med lite olika lägen.

Brukar tänka att om vi får ut en handfull roliga speltillfällen på en lågpristitel så har det varit en bra titel. Och det har vi fått här – men innehållet är tunt. Kampanjen bjuder på fyra olika länder att besöka och de har tre banor var, men alla är uppbyggda på samma sätt. Följ den linjära banan fram till en chokepoint, hitta och bygg lite försvar som taggtråd och ett par kulsprutor, invänta och döda horden, rör dig till nästa chokepoint and repeat. Även i multiplayerdelen är det tunt och i skrivande stund finns det fyra banor, vilket blir lite segt.

World War Z har enbart fyra generiska specialzombies som ska ge striderna lite mer puls och vi känner igen dem från andra spel. En stor bjässe som tål mycket som charge:ar in och grabbar tag i spelarna, stalkerzombien som hoppar fram ur skuggorna och håller fast spelare som tar sig från gruppen, zombien som sprider ett moln av gas när den dör och skrikzombien som kallar på ännu fler fiender.

Det är här World War Z kunde stått ut från mängden, men blir en dussinshooter. Varför inte skapa specialfiender som har lite mer synergier med varandra istället? Att t.ex. skrikzombierna hade gjort så en inte kunde röra sig om spelaren var nära dem samtidigt som det kom exploderande zombies som bara kunde dödas genom headshots. Det hade gjort fighterna otroligt mer intressanta och du hade behövt mer strategi istället för att det alltid bara är att döda alla fiender tills spelet säger att du ska gå vidare.

Spelet ber en ofta att göra vissa areor i kampanjen ”tyst” genom att döda zombies med vapen som har ljuddämpare för att inte ljudet ska dra till sig massa mer fiender. Klassiskt. Men på de två, tre lägre svårighetsgraderna är det helt meningslöst att göra det tyst för det är lättare att bara skjuta allt trots att det kommer mer zombies och ammolådor där du får full ammo är det gott om. Där hade en istället kunna bygga upp de arenorna på annat sätt vid lägre svårighetsgrad. De högre svårighetsgraderna är undertecknad inte byxad för och vi kan inte se hur det skulle gå till att klara det. Men visst, om vi känner spelvärlden rätt så har nog någon redan klarat alla kampanj-banor på högsta svårighetsgraden med bara kniven.

Multiplayer

Det multiplayerläge som är bäst var helt klart det som kallas Scavenge Raid som går ut på att två lag om fyra möter varandra och ska plocka lådor med utrustning. Dör du tappar du en tredjedel av de resurser du plockat och andra spelare kan ta dem. När ni skjutit på varandra en stund har ni väsnats så pass mycket att det kommer en hord. Är du tillräckligt skicklig kan du använda horden till din fördel för att ta ut dina motspelare. Mest resurser efter en kvart vinner.

Måste nämna en kul detalj i multiplayer, om du blir mördad av en zombie så ser du från deathcam att din karaktär nu blir en del av horden. När du respawnar så finns din modell ute på banan som zombie. Denna zombie tål lite mer och det blir extra skämmigt när du blir dödad av ”dig själv”.

Summering

För att summera så för sin ganska ringa prislapp på 400 kr så får du bra med spel för pengarna. Du kommer ha riktigt kul i många timmar och helst tillsammans med kompisarna, men när du känner att det blir repetitivt kommer du nog inte plocka upp det igen för titeln är tunn. Gillade du Left 4 Dead så känner du igen dig och kommer uppskatta World War Z.

Finns local co-op?

Tyvärr inte, bara online!

Synd, vill ha något att spela med dottern.