Rensa en Synology DS216j NAS

Jag har en Synology DS216j NAS som börjar bli full enligt systeminformationen. Jag har 2 st TB diskar i den och har enligt min dator cirka 1,1TB kopierat till min NAS. Det verkar som om den kopierar lite mera saker än jag har på datorn så den är uppe i 1,6 TB och tycker det lediga utrymmet börjar att bli för litet. Vad göra? Kan jag radera min NAS och börja om igen, eller är det läge för större diskar? Om jag ska radrera och börja om, någon som vet hur jag går tillväga?

Vill du nollställa den och ta bort all data så gör du det i kontrollpanelen under Update & Restore.
Nya större diskar låter ju inte som en dum idé. Bara byta ut diskarna du har idag isåfall.

Tackar. Börjar med en nollställning så får jag se hur det blir. Funkar det inte så bra så blir det nuya diskar.

På tal om annat, vilket är det bästa programmet att säkerhetskopiera med i NAS’en? Tidigare körde jag Cloud Station men det kanske finns bättre. Jag använder bara NAS’en till säkerhetskopia så jag kör inget från den.

Cloud Station duger väl fint för sync. Kör du Mac kan du såklart köra TimeMachine till din NAS.
Jag kör både Mac och Windows, på Mac kör jag TimeMachine och på Windows SyncBack Pro (SyncBackPro backup software for Windows).

För full systembackup av Windows så använder jag Veeam Agent (Need Windows Server Backup? Use Veeam Agent for Windows).

Det finns såklart många andra lösningar men dessa har jag fastnat vid. :slight_smile:

Ny diskar tycker jag låter fint! Kan man aldrig ha för stora av! Två stycken 10TB diskar i RAID 1. Har du lite så du kan växa! RAID 1 är ju ingen backup, men snäppet säkrare om ena disken skulle ge upp.

Du kan ju ha någon disk via en USB-port också! Få lite extra utrymme!

Jag blir inte riktigt klok på denna NAS. Som sagt jag har 2 st 3TB diskar i NAS’en och ska säkerhetskopiera en disk som jag lagrar foton, musik och dokument på. Denna disk är på 2 TB och jag har använt 762 GB som jag önskar säkerhetskopiera. Jag nollställde och raderade all data på NAS diskarna och har nu låtit datorn säkerhetskopiera hela helgen och den är inte klar än men just nu har den använt 1,87 TB vilket inte borde vara möjligt i min värld. Eller kopierar den dubbelt på varje disk? Det är en Synology DS216j NAS och jag använder Synology Drive Client. Är det någon fel inställning? Eller borde jag använda något annat program att kopiera med?

Låter knas. Har du diskarna konfigurerade som RAID 0 eller RAID 1?
Gå in i File Station på din NAS och kolla storleken på respektive folder (högerklicka och klicka Properties), så ser du vad som tar upp utrymme.

T.ex.

Vet inte om jag gjort rätt men får fram detta på mapparna.
home 687GB
homes 685GB
music 605GB
photo 0
RolexJocke 74 bytes
video 0

Har inte gjort några inställningar och vet inte om det är RAID 0 eller 1 men postar lite skärmdumpar.

Ser ju rätt ut. Men totalt bör du ta upp ~685GB+605GB = ~1290GB.
Kanske är någon bugg som gör att den rapporterar på det sätt den gör. Prova logga in med en annan användare och kolla home / homes (och eventuella underbibliotek där) och se hur det ser ut.

Du kör RAID 1 (spegling) så du har totalt 3TB användbart utrymme.

Du har ingen papperskorg som inte är tömd eller något sånt på NASen? Kolla i Control Panel → Shared Folder → Action → Empty all Recycle Bins.

Är det samma filer i home och homes?

Nu är det ju, home 687GB, homes 685GB och music 605GB. Blir la runt 1977GB? Är det musik du har 605GB av? Det är ganska mycket!

1 gillning

Ska vara samma om man är inloggad på den användaren. /home är ju hemkatalogen för den användare man är inloggad som och /homes är där alla användares hem ligger.

Jag har ju bara en användare så kan jag radera en av /home ellers /homes mappen?

Vad jag kan se så finns det ingen musik i music mappen bara en massa konstiga filer, här är ett axplock av lite drygt 6000 filer.

Går jag in på den här datorn och klickar på NAS’en finns ju mapparna music, photo & video men de är helt tomma.

Nog blivit något galet skulle jag tro. Ingen aning vad det där är för grejer!

Jag brukar alltid kopiera via SMB från dator. Aldrig använt Synology Drive Client.

Det där är inne i en en hbk-fil. En hbk-fil är en databas som skapas av Hyper Backup, d.v.s. versionshanterad säkerhetskopia.

Öppna Hyper Backup och kontrollera om du har någon rullande backup där. Det är ju rätt onödigt att säkerhetskopiera till samma volym/disk.

1 gillning

Verkar som du har igång dubbla backups eller nåt. Kolla vad du gjort. :slight_smile:

1 gillning

Jo Hyper Backup stod och gick så den är avstängd och säkerhetskopian raderad.

Måste man ha både /home & /homes?