Ring åter igen i blåsväder över den personliga integriteten

Från sajten:
https://wp.teknikveckan.com/ring-ater-igen-blasvader-over-den-personliga-integriteten/


image

Appen för att styra våra Ring-kameror skickar ut personlig meta-information till en rad tredjepartstjänster.

Ring är en av de största tillverkarna inom uppkopplade kameror och vi har vid ett flertal tillfällen recenserat olika varianter. Men bolaget har tidigare fått kritik för något slapphänt hantering av användaruppgifter. Men även att medarbetare både tillåtits ha tillgång till kunders kameror samt i något fall där medarbetare fått sparken för att de olovligen tittat på kunders material.

Nu har Electronic Frontier Foundation (EFF) granskat Android-appen och kommit fram till att den skickar en hel radda av information till tredje part. Det rör sig dock inte om själva videomaterialet men däremot IP-adresser, vilken mobiloperatör, sensor data men i vissa fall även ditt namn och epostadress.

Tillsammans kan denna typen av data skapa en spårbar digital identitet som sedan kan spåras över nätet men också geografiskt med hjälp av IP-adresserna.

Endast en av de bolagen som informationen skickas till nämns i Rings Integritspolicy (och därmed ges möjlighet att frånsäga sig att information skall skickas dit).

Ring säger till Gizmodo att man behöver använda dessa tredjepartstjänster för att analysera och förstå användarnas behov så att de kan göra den bättre samt att man har avtal med bolagen som ser till att informationen endast används till det syftet och inte säljs vidare.

Lyssna också på Teknikveckan Special där vi intervjuar Karl Emil Nikka om vad vi skall tänka på i de här sammanhangen

Jag har kastat min Ring till förmån för SkyBell. Om de nu är bättre…

Har man Ring idag så är det bara kasta ut skiten.

Jag sa detsamma till frugan, hon såg inte glad ut. :rofl::rofl::rofl::rofl:

1 gillning

Men jag älskar min Ring doorbell! Den filmar ju dock inte mig :slight_smile:

Bara när du är utelåst. :rofl::rofl: