Rostskyddsbehandlade äldre bil?

Jag kommer troligen köpa en äldre, men välskött, bil. Det är en -04 och har gått 15000 mil. Den har ingen synlig rost men lite på sidobalkarna. Det ska säljaren fixa innan köp.

Frågan är hur man tar hand om en dylik bil? Jag har funderat på att rostskyddsbehandlade den. Just rost känns ju som den farligaste boven i dramat. Om annat går sönder är ju det mer vardag att fixa, men just rost kan ju käka en bil tänker jag mig. Frågan är om det är en klok idé att rostskyddsbehandlade en så pass gammal bil, vad tycker ni?

Fråga 2 är om ni har något tips på vilken av de större rostskyddssystemen som är bäst. Jag bor i Stockholm och här finns Ditec, Dinitrol och Tectyl.

För 25 år sedan rostskyddsbehandlade jag en fin begagnad bil hos Dinitrol. Av en slump stötte jag på bilen med ägare som köpte den av mig typ 10-12 senare. Mycket kunde man säga om bilens skick då, men särskilt rostig var den inte. Jag skull vilja påstå att rostskyddsbehandlingen hade gjort underverk.

Personligen är det inget jag skulle lägga pengar på, Köper jag en sådan gammal bil bryr jag mig inte om värdet den gången jag gör mig av med den. Lägg pengarna på framtida reparationer istället. Sätt in pengarna som det skulle kosta på en fond och använd som reparationsfond.

2 gillningar

What he said ^

2 gillningar

Glöm det, de gömmer rosten under rostskyddet och det ser bra ut så länge du har garanti på jobbet. Ska det fixas seriöst är det ångtvätt med högtryck och blästring på alla angripna partier som sedan ska grundlackeras innan behandling. Det är det inget som gör på rostskyddsföretagen och vill du ha det gjort kommer det att kosta huggorm och överstiga bilens värde med råge Så njut av bilen så länge du kan och laga den så länge det känns ok. Skrota den sedan, det är nog den bästa ekonomin.

Blir onekligen lite nyfiken på hur de tänkt ”fixa” rosten på sidobalkarna och hur mycket rost det finns i balkarna som inte syns ?

Det där var intressant. Det bryter mot två saker jag tänkt. 1. Jag har altid trott att de seriösa rostskyddsfirmorna verkligen gör rent och inte bara blåser på. Att de inte grundlackar kan jag förstå, men ersätter inte rostskyddsmaterialet grundlackens funktion? 2. Om man kapslar in rost, stoppar den inte då? Nu kanske det är teoretiskt och att det inte fungerar i verkligheten. Men jag tänkte att inkapslingen stoppar syretillförseln…?

Bilen är för övrigt en bil jag ev. tänker ha länge. Det var så tanken dök upp.

Den tanken har slagit även mig…:grimacing: Men jagar man bil som är cirkus 15 år är det svårt att hitta perfekta exemplar. Jag är på jakt efter en speciell modell, en cab, och de brukar vara mer välvårdade än vanliga bilar. Ibland… Den jag är narmast att köpa har tex. bara gått 5 vintersäsonger. Sägs det… F_n, man borde aldrig köpa en bil äldre än 3 år…:sunglasses:

Fast ångtvätt och tunn rostskyddsolja lär nog ”bromsa” korrosionen högst påtagligt.

Ett problem med rost är i skarvar och baksidor som är svåråtkomliga. Har det börjat rosta så fortsätter det men givetvis hejdas det av rostskyddet. Rostskyddsfirmorna åtgärdar i regel inte rostskador utan gör bara rent efter bästa förmåga och sedan blåser på. Ska man rostskydda så bör det göras med lämplig intervall från att bilen är ny och innan rost hinner komma, inte efter 15 år enligt mitt tycke. Som du skrev så ska en det rost åtgärdas vilket är bra men tyder ju på att mer kan finnas. Är det säljaren som ska åtgärda rosten så ställer man ju sig frågan varför inte detta gjordes innan den lades ut till försäljning. Om du bestämmer dig för att rostskydda se då till att innerskärmar demonteras för där under är riktiga rostfällor på många bilar.