Så aktiverar du Alexa och Google Assistant på Sonos

Från sajten:
https://teknikveckan.com/google/sa-aktiverar-du-alexa-och-google-assistant-pa-sonos/


image

Alexa har funnits tillgänglig ett bra tag till Sonos olika produkter och igår lanserades även Google Assistant till Sonos One och Sonos Beam.

Det tråkiga är att assistenten enbart lanserades i USA och kommer till Sverige först om ett par månader, men det går att komma runt väldigt enkelt:

  • Logga in på Sonos.com med dina användaruppgifter
  • Klicka på ”Profil” och scrolla längst ned och klicka på ”Redigera profil”
  • Under land välj ”United States”
  • Tryck sedan på ”Spara ändringar”
  • Se till att Sonos-appen på din telefon är uppdaterad och likaså högtalarna

Det är allt som krävs, och ibland tar det lite tid för ändringen att slå igenom och för att trigga igång det kan det hjälpa att starta om högtalarna.

2 gillningar

Körde in det igår men inte hunnit testa. Tyckte det var lite konstigt att jag fick lägga till GA i varje rum åt gången.
Inga problem att lägga till min adress här i Sverige.
En liten fundering bara för er som testat. Är det engelska som gäller eller funkar det på svenska.

1 gillning

Hon pratar svenska!

Men i övrigt rätt kass… kan knappt göra nått…

Testat lite och är inte imponerad direkt.

Saknar stöd för cast så att spela upp en podcast eller musik verkar inte gå i nuläget. Går inte heller att lägga min Beam i en högtalargrupp. Dessutom fungerar bara vissa kommandon och inte andra. Bad min Beam att läsa upp “Min dag” i morse, fungerade bra men volymen var väldigt låg så jag höjde, när jag sedan satte på TV:n höll jag på att göra på mig för då var det rejält hög volym.

Under uppdateringen större jag på lite problem, inget hände i appen och dioden på min Beam började blink titt och rött växelvis. Ryckte strömsladden och sedan gick det bra.

Nu har jag använt Sonos i Google Home en tid (sen juni) och det har gått bra, men idag den 20 augusti så slutade det att fungera. Är det fler som fått problem idag?
/Martin

Jag har samma problem, hamnade här i mitt sökande efter orsak varför det plötsligt slutade att fungera.

Testade nu också, funkar inte här heller :-/

Min funkar den är iofs en enhet som officiellt stödjer svensk Google assistent (Harman/Kardon)

Mitt slutade oxå fungera med spotify idag men ikeas trådfri funkar fortfarande.