Samsung Pay går bara att använda med NFC från den 14 september

Från sajten:
Samsung Pay går bara att använda med NFC från den 14 september


image

Samsung Pay har haft en smidig lösning för att kunna betala med mobiler även om betalterminalen saknar NFC, men nu sätter EU stopp för det.

Samsungs enheter kommer utrustade med ett MST-chipp och det kan simulera magnetremsan på ett kort vilket gör att man kan hålla telefonen bredvid magnetremsan på kortterminalen och betala. Den 14:e september ändras reglerna i EU:s betaltjänstdirektiv där det bland annat inte längre kommer kunna gå att ange kortnummer och säkerhetskoden på baksidan av kortet för att göra en betalning online. Detta drabbar även lösningen som Samsung har med sitt MST-chipp och från den 14 september kommer funktionen inte längre gå att använda.

Så vill du fortsatt göra betalningar med din Samsung-enhet så får du leta efter kortterminaler med NFC-stöd.

Så Samsung förlorade precis alla fördelar med Samsung Pay.. ingen mer MST (simulerad magnetremsa). pic.twitter.com/btRYwZp3fK

— Emil Torp (@emiltorp) September 8, 2019

Källa Twitter

Detta har varit en sak som jag var avis på att Apple inte har haft. Riktigt smidig funktion. Vet inte om jag tycker det är synd att det försvinner eller om jag är lite skadeglad :wink:

Det är väl alldeles strålande - magnetremsan måste dödas en gång för alla!

3 gillningar

Förstod (efter att ha läst kommentarerna på feber) att det verkar vara väldigt få ställen där det fortfarande inte funkar med NFC, så detta kanske inte blir en så stor grej för Samsung Pay användare ändå. Men cred åt Samsung som haft denna smidiga funktion rätt länge ändå.
Och ja, ibland är det dags att ta farväl av gamla osäkra tekniker.

Då kan jag inte köpa Kebab på mitt favorit ställe längre…

Det kommer den göras 2020 oavsett, då är det krav på nfc på alla terminaler i Sverige :slight_smile:

vem har satt det kravet?

Ja det är nog värre i vissa andra länder i och utanför EU. Då får man nog räkna med plastkort och kontanter ett tag till :smiley:

1 gillning

Det är en del av PSD2, hittar inte vart jag läste det nu men det är en av sakerna som ska göra betalningar säkrare.

2 gillningar

Cash gubben :kissing_heart:

1 gillning

Har haft Samsung Pay länge men använder det oerhört sällan då det inte funkar med mitt daily driver kreditkort :slightly_smiling_face:

öööhh… vilket då?.

Och ännu mer intressant: Använder du kreditkort som daily driver?

känslan av cash är svårslagen…

Jag och min fru har ett kreditkort med 1 procent cash back. Kredit för att klara 2 månader av inköp plus lite till. Nollar räkningen varje månad. Vi sparar tusenlappar varje år jämfört med tex bankkort :slightly_smiling_face:

Eller hur, e alldeles för sällan tyvärr man står där vid bankomaten och drar ut ett par lax… :dollar: Kommer ihåg när man va liten och de låg en 20a på bordet när man skulle till skolan som man fått av mamma :sunglasses: Nu ba, swishar du mig eller! Hallå jalla jalla, swisha då! :joy:

Hur ska man då handla online om ett kort inte går att använda???

Apple Pay :smiley:

Undrade lite på det också. Har ett par tjänster där jag måste ha det.

Tanken att leva på kredit är väl just det som jag inte är så förtjust i. Men funkar det för Er så good on you.

1 gillning

hahaha.

Här i dubai är det faktiskt mycket cash som gäller fortfarande. Eller rättare sagt, folk glor inte på än som man är idiot om man vill pynta cash.