Samsung Q90R är nästan helt perfekt så vad kan toppa det?

Från sajten:
https://teknikveckan.com/samsung-q90r-ar-nästan-helt-perfekt-så-vad-kan-toppa-det/

Vi har testat Samsung Q90R ett bra tag nu, den är tunn, den är snabb, den har superb bildkvalité och vi slipper alla kablar. Vad i hela friden kan toppa det?

Vi fick åka många hundratusentals mil för att ta reda på det!

 

Tack för bra aptitretare. Två frågor:

  1. 8K, det finns då inte på Q90R? När bör man som konsument köpa 8K för att inte vara helt efter? Idag är de ju ganska dyra.
  2. Om jag fattat utvecklingen på CES så verkar mycket handla om “directors mode” dvs att TVn ställer in sig efter hur det är tänkt att filmen ska se ut. Dessutom verkar funktioner som känner av ljuset i rummet vara stort. Stämmer min iakttagelse? Jag tror nämligen mycket på dessa funktioner. Många av mina bekanta har gräsliga inställningar på sina TV. Även jag själv som är betydligt mer intresserad och aktiv vad gäller teknik har svårt att ställa in TVn på ett bra sätt.

Film-läget är en genväg till bra bild, stänger av alla ”bildförbättringar” som i själva verket gör bilden sämre.
https://www.hifiklubben.se/hifimagasin/experthjalp/2017/05/sa-far-du-den-perfekta-tv-bilden/

2 gillningar

Kolla bara på marknaden för 4K. Det har ju funnits några år och det är väl i år streamingtjänsterna har börjat stödja det i en del av deras material. Jag tror att det kommer ta många år innan 8K är något som kommer på bred front.

1 gillning

Som jag förstått det när jag läst på så ser man (de som är insatta) skillnad på 4K-material på en 8K-TV jämfört med en 4K-TV pga att uppskalningen är så bra.

Det som jag tycker verkar episkt på Q90R och som fick mig att välja Samsung på min förra TV är antireflexbehandlingen, spelar ingen roll hur djup svärtan är om man sitter och ser fönster, lampor eller människor spegla sig i bilden.

Japp! Det var det som fick mig att inte köpa OLED eller Samsungs Q60-Q80-serie. Jämförde LG’S OLED och Q90 side by side och det var en otrolig skillnad.

Nu här hemma med Q90 kan jag ha lampan bakom soffan tänd och knappt se den i bilden. Med förra tv’n var det helt omöjligt.

Faen oxå!
Jag som är sugen på en q70 men samtidigt ser det där med reflexer som viktigt :face_with_rolling_eyes:

Jag hade utan att tveka, låtit plånboken ta stryk och köra på Q90! Den körs ju på kampanj rätt ofta nu för 19 999:- så det är ju ingen gigantisk prisskillnad från Q70. Men det är stor skillnad på reflektionen på Q70 ooch Q90.

Jag kan slå ett slag för the frame med :speak_no_evil:

Vad var det dina hette exakt? Fattar inte att tv ska ha så dj_vla krångliga namn.

Q90R!

Heter 55 tummaren samma och är allt annat lika utöver “tummen”? Du verkar ju lite smånöjd sådär… Så man blir ju lite sugen. Sitter iofs sig på en riktigt bra Pioneer Kurdo(plasma), men den börjar bli till åren. OCH reflexerna stör en del. Ibland vore det intressant med jämförelser mellan gammal och ny TV. Nu ställs ofta jämförelser med förra årets modell. Men många konsumenter sitter med gamla prylar och då blir frågan när det är dags att byta upp sig. TV har ju lite begränsade resurser, men stora aktörer borde kolla mer på det.

Jag hade ju en åtta (nästan nio) år gammal Samsung D8005 när jag bytte. Det är som natt och dag och jag är nästan irriterad på mig själv att jag inte bytte tidigare. Bilden är helt sinnesjukt bra och likaså Tizen.

Japp! 55 tummaren har du här:

Den kostar i skrivande stund 1190 kronor mer än vad jag betalade för 65" på black Friday så avvakta lite så kan du köpa 65 för samma peng :slight_smile:

Jag är supernöjd med min Philips Oled men det finns en sak som stör lite och det är just reflektioner.
Inget jätteproblem för mig eftersom jag inte har så mycket lampor som stör bakom TV men har scenarier för det i HomeKit. Det borde dom jobba på.

Skulle gärna ta en 65" eller större. Men den får inte plats. Och då pratar vi fysisk plats. Dörren till vardagsrummet är på mitten på långsidan i ett avlångt vardagsrum. På ena sedan dörren finns ens “ren” vägg, men mitt emot är altandörren så där kan vi inte ha en soffa. På andra sidan dörren har vi en öppen spis och sedan en väggyta. Där måste TVn in så att vi kan sitta i soffan och kolla. TV, högtalare får exakt plats med dagens 55". Skulle kunna trycka in en 60" men minimal ram. Men inte en 65". Tyvärr…:grimacing:.

Intressant år att jag gav 55000 för TVn när jag köpte den 2010. Säger lite om prisutvecklingen på teknik. 55000 är mycket pengar som tomtemor sa i riksdagen… Inte minst 2010. Bästa plasman mot bästa OLED…? 9 år borde ge bättre bild. Men det som fångat mitt intresse är reflektionerna. Har jag missat helt att det brukar tas upp i recensioner. Du var den första som fick mig att fästa ögonen på den detaljen.

Har du mätt och kollat så att den verkligen inte går in?

Stör mig på en strulande cmore app i min TV, så det blir via ATVn istället.

Skall se om en ominstallation hjälper…

Yes, tyvärr. Skulle kräva ny högtalarlösning. Och det kostar mycket för att få samma TV och HiFi-nivå.

Attans :frowning:

Ja det är nog vad som är viktigast där, 65" är ju lite mysigare än 55"

Frågan är vad alla ska med 4K och 8K till när dem sitter och tittar på streaming tjänster :smiley: Även om dem ”streamar” 4K så är det lååångt efter 4K på skiva.

1 gillning