Samsung tycker sina kunder ska virussöka sina TV-apparater

Från sajten:
Samsung tycker sina kunder ska virussöka sina TV-apparater | Teknikveckan


image

I en tweet som Samsung har gjort uppmanar de sina kunder att göra regelbundna virussökningar på sina smarta TV-apparater.

Detta då smarta TV ska anses som datorer och det finns en risk att skadlig kod hittar sig in i TVn. Varför en sådan här process inte är automatiserad av Samsung är en bra fråga men efter att tweeten fick uppståndelse har Samsung plockat ned den. Självklart glömmer internet aldrig så det finns skärmdumpar på tweeten som ni kan beskåda nedan.

Har du gjort en virussökning på din TV någon gång? Vi på Teknikveckan har då aldrig gjort det och sådana här processer bör varje tillverkare automatisera så användaren aldrig manuellt behöver göra dessa sökningar.

Via The Verge

1 gillning

Nopp, inget internet inkoppat i tvn. Allt genom apple tvn

1 gillning

Det enda jag märkt av är att någon granne försöker ansluta sin Galaxy Note till teven emellanåt. Hur stänger man av denna irriterande funktion?

Är detta ett skämt? hur kan man se och kontrollera om det är ett virus på ens samsung tv:n ? Är det inte tvärtom att tv:n smittar bredbandet och datorn?

Vad menar du? Att tv'n har förinstallerat virus som i sin tur smittar datorn?

Jag bara undrar om ifall tv:n har fått ett virus var denna kommer ifrån? pga trodde väl att routern stoppar?

Nej varifrån har du fått den informationen?

Nu iofs finns det router med inbyggt antivirus men det är alldeles nytt.

Förstår mig tyvärr inte så bra på detta men bredbandets mjukvaran har väl någon form av varningssystem?

I routern? Nej inte den som du får från din leverantör

Förstår inte varför du spelar oförstående när du har diskuterat detta förut.

Tack att du hittar mina trådar. Dock inte samma sak. Det jag funderar är om det kommer ett virus i tv:n att det ev. sprider sig till andra enheter pga det är samsungs

Nu är det inte din tråd och jo det är samma sak.