SAS Moderniserar - en inblick från första långdistansplanet

Från sajten:
SAS Moderniserar - en inblick från första långdistansplanet

SAS har tagit beslut om att standardisera flottan till moderna Airbus-plan och nu har den första leveransen med åtta Airbus 350 levererats till kontoret. Dessa långdistansflyg minskar miljöpåverkan med 30 procent jämfört med föregångaren 340.

För att fira det visar de upp hur de som reser så mycket att de aldrig kan kompensera sin miljöpåverkan oavsett procentuell minskning av utsläpp har det där framme i business class.

Men också en blänkare för oss i SAS Plus och SAS Go.

När alla flygplan är levererade kommer SAS flotta består av 80 st A320neo, fem st Airbus A330 Enhanced, åtta st Airbus A350 samt tre st Airbus A321LR.

Via SAS.

 

Synd att dom bara kommer på ruterna från Köpenhamn till en början. Och generellt sätt synd att SAS lägger allt färre långdistansruter från Arlanda…

Det tycker naturligtvis vi Malmö-bor är nice men förstår att det är trist att det blir fler byten för er.

Japp, det beror såklart på vart man bor och det var kanske en mer allmän kritik mot SAS. Misstänker att Oslo-borna känner samma sak.

Jag kan förstå det från ett effektiviseringsperspektiv, och jag gillar SAS produkt numer, kabinerna är fräscha, SAS Plus är kanon på längre resor, men jag önskade att dom kunde sprida sina gracer mellan de tre huvudstäderna lite mer.

Esse lät lite bitter i denna artikel…

Mest avundsjuk tror jag.

Jag projicerar bara min klimatångest!

…Se det såhär: Du gynnar en industri som har sänkts sina utsläpp med >22% på 10år… hur många andra verksamheter har gjort det?

2 gillningar

Skillnaden mellan en A340 och A350 är nog tom mer än 30% tror jag.
A340 konverterar bränsle till rök och som en bieffekt åkter planet sakta framåt.

Jag skolade på A343 (Men avbröt) och det var så sjukt underpowerd

Sällan det blir man flyger SAS. Söker man flygresor på nätet är sannolikheten mycket större att något annat flygbolag passar bättre.

De har ju ändå försökt med både singapore och bejing direkt från ARN.

Men svenskarna är inte så trogna sas utan tar via istanbull för att spara 300kr

1 gillning

Haha, ja det är nog sant. Icke trogna och fattiga/snåla. :rofl:

just flyg är såååå imponerande konkuransutsatt.
Folk väljer en 4 timmar stopover om det är några hundringar billigare.

sedan att det spenderar 1000kr på mat medans stopover är något man glömmer.

2 gillningar

Ja det är helt otroligt. Som jag sagt sen jag var 11-12 och sålde piratkopior på disketter i Gula Tidningen, tid är pengar!

2 gillningar

Prioriterar alltid SAS om det går, och speciellt till LA.
Saknar avgången från Arlanda för man checkade in allt i Ronneby, men CPH funkar även om Karlskrona - CHP kostar mer än man tror med bro och parkering eller on någon lämnar och hämtar.

2,5h är rätt drygt faktiskt också…

Så sant så. 20 min till Ronneby är ju helt underbart.

Sen är det 6 meter långa baggagebandet lite skönare att stå vid än den totala kaos som råder på Kastrup :rofl:

Framför allt så slipper man de passagerare som vill ha baggaget riktigt snabbt så man ställer sig precis vid bandet :rage:

Hehe ja klassiker :slight_smile:

Märks att det är folk som reser från Stockholm och Köpenhamn här. Vi som reser från Göteborg har det inte lika väl förspänt.

Det är en aning talande att Göteborg har direkttåg till Kastrup men inte till Landvetter.