Smarta hem och IoT i framtiden

Hur ser ni på smarta hem i framtiden? Tror ni vår vardag kommer genomsyras av att större delen av våra vardagliga “ting” är uppkopplade enheter?

Jag hoppas inte det. Tror dock det kommer bli blandat bland folket ett tag. Vissa vill ha det, andra inte! Är själv inte mycket för smarta hem. Mina lampor får vara dumma ett tag till!

Jag är dock inte teknikrädd eller nått. Ser ingen nytta av det i mitt hem bara.

Är själv inte teknikrädd men har funderat mycket på om denna typ av teknik kan ha/kommer få en negativ effekt på vårt beteende, eller att vi kommer bli beroende av tekniken då det i framtiden kanske är den enda lösningen, vilket då skulle kunna ses som påtvingad teknik.

Så länge man får välja själv om man vill ha ett smart hem eller inte ser jag inga problem med det. Jag ser det mera som en grej för att tjäna pengar på grejer vi inte behöver!

Säkerhet och privacy är uselt på det också. Vem som helst kan stänga av en kamera som är uppkopplad via wifi om dom vill. Utifrån då. Varför göra sitt hem osäkrare?

“Vem som helst kan stänga av en kamera som är uppkopplad via wifi om dom vill”

Nja, inte riktigt vem som helst. Det är ett skrämselpåstående då det krävs en del kunskap hos aktuell användare också för att bryta sig in. Säger inte att det är raketforskning men om man inte har kunskapen, hur lätt det än må vara, så blir det per automatik svårt. Detta lär stå för långt mer än 99% av befolkningen som som dessutom måste vägas mot risken att någon bryr sig om att bryta sig in hos just dig som Svensson.

Lite pill är det dock. Men är väldigt lätt om man läser på. Jag testade detta för bara någon vecka sedan! Man ställer sig emellan deras wifi och prylen man vill ha ned.

säkerhet och privacy är ju självklart en stor del i det hela, och jag tror att många inte är medvetna om risker med alla dessa uppkopplade ting.

Så är det. Inte många som orkar läsa igenom långa avtal och grejer! Sedan ändras dom lite då och då och byter ägare m.m.

Här är några länkar som har lite med detta att göra:

Kan vara intressanta att läsa!