Smarta hem och mesh

Måste få kolla en, eller rättare sagt två saker:

  1. Då hemmaautomatisering går på 2,4-bandet undrar jag om “prylarna” kopplar upp sig snällt och fint mot det, 2,4, i ett meshsystem? Man ser ju bara ett SSID i mesh.
  2. Vi har två olika wifi-system hemma. Ett traditionellt med ett band på 2,4 och ett på 5-bandet. Sedan har vi ett meshsystem där man bara ser ett SSID. Jag har kopplat alla smarta prylar mot 2,4-bandet i det traditionella systemet. Kan man koppla in en pryl på meshsystemt och få den att lira ihop med resten som är på 2,4-bandet på en annan router? Eller behöver alla vara på samma SSID?

Inga problem alls här med TP-Link Deco M9 Plus-meshnät. Inte en enda smartgrej har strulat. Och jag har rätt många, ett 30-40-tal skulle jag gissa.

I Deco-appen går det att stänga av 2.4GHz/5GHz separat (dock samma SSID såklart) så om det skulle vara så att någon smart grej skulle ha problem att koppla upp sig första gången så räcker det säkert med att tillfälligt stänga av 5GHz. Men jag har själv som sagt inte haft några problem alls.

edit: Så länge alla grejer ligger på samma subnät så är det kanske inga problem att köra fler än ett WiFi-nät. Inget jag provat dock, eftersom det funkar med mitt meshnät. :slight_smile:

2 gillningar

Kör Google wifi och har inte haft några problem alls med smarta prylar :smiley:

1 gillning

Håller med @katho även om jag har färre saker anslutna
Har med Deco M9 Plus och hade lite problem att lira in pucken på ovanvåningen men efter det inga problem. Är mycket nöjd med att jag valde M9 Plus :slightly_smiling_face:

1 gillning

Alla mina prylar funkar med Netgear Orbi förutom Koogeek som tappar anslutning heeeela tiden. Har slängt ut dem nu och köpte annat och helt smärtfritt.

1 gillning

Kollar med dig och @pao
Var hos min bror på julafton och såg då att han skaffat deco m5 (3 pack). De har ett hus på 160 kvm i två plan.
Detta 3-pack är otillräckligt då fibern kommer in i ena hörnet av huset + att huset har två murstockar som stör.

Vad göra, bygga ut med ett till 3-pack m5 eller köpa ett 3-pack m9?

Han är inte sugen på att dra nätverkskabel runt om i huset. De har 100/100. 2 telefoner, en ipad, en nätverksskrivare och en Apple TV.

M5 funkar säkert fint, beställ på nätet på typ NetOnNet, eller slå till på ett packe M9 och bytt ut (flytta på) den M5a som sitter vid uttaget idag till en M9a.

Jag kör blandat M9 (3st) och M4 (1st) och det lirar på fint. :slight_smile:

1 gillning

Felet jag gjorde var att jag satte dem på rad och för långt ifrån varandra så de efter ett tag tappade kontakten. När jag (efter kollat runt här på TV så jag gjorde rätt) flyttade dem närmare varandra fick jag inga problem och nu är det riktigt stabilt. Huset är 186 kvm i 2 plan (16 × 8 meter) , tegel i ytterväggar annars vanliga innerväggar. Fiber kommer in i ett hörn men har dragit kabel till primär puck som sitter i en garderob ca 3 meter in i huset. Har ca 3 meter fågelvägen mellan puckarna i triangel. Jag har även bra täckning i trädgården. Frågan är om det är puckarna som tappar kontakten mellan varandra eller om signalen är för svag?

1 gillning

Ok. Det är puckarna som har 2 av 3 pinnar i uppkoppling mot “huvud”-Decon.

Wifisymbol på iPhone visar fullt.
Känns som att det behövs fler puckar.

Kjell har bra pris på 3-pack m5 (1700) så kompletterar man med det har de 6st m5. Typ samma pris som att köpa en m9.
6st m5 borde ge bättre täckning än 1 m9 och 3 m5?

Väldigt enkel skiss över deras nedervåning.
Gult är hörnet där fibern kommer in.
Grönt är ungefär där första Decon står.
Teliarouter är först som är bryggad och agerar switch för larm + viasatgrunka.

1 gillning

Var är övriga puckarna?

Mitt bredband går in på nedervåningen, på våningen ovanför så har jag en puck på ungefär samma ställe.

Så jag har två M9 på bottenplan sen en M9 på våningen över + en M4 (på motsatt sida av huset).
Funkar kanon.

Har dock 3 M4or som köptes på BF som jag tänkte bygga ut så WiFit räcker till garaget, men det blir när det blir lite varmare och behagligare ute. :slight_smile:

1 gillning

Fler ger ju bättre täckning. Men kan man inte skippa router och sätta viaplay samt larmcentral i en puck istället. Dvs fiberbox till primär puck och sedan använda uttagen i puckarna. Så har jag gjort. Jag har 100 / 100 och har 87 / 66 längst bort i tvättstugan, gult kryss

1 gillning

Får ut 100/100 trådlöst i köket på Decon där så känns onödigt att flytta larmet och viasatgrejen när det funkar. Flyttade runt två övriga och testade lite

Testat på lite olika ställen. Så här står de nu. (Gröna markeringar).
De har sovrum ovanför hall/grovkök, tänker en till puck där och sedan en puck i huset bredvid där yogastudion ligger, 8-10 meter mellan husen. Dvs 8-10 meter från hall/grovkök. Den 6e pucken kan få hamna i matsalen.

2 gillningar

Kan nog funka, bara att testa sig fram vad som funkar bäst, det beror ju väldigt mycket på byggnad osv…

2 gillningar

Tack och bock. Känns som att ett 3-pack till med m5 bör räcka. Eller är det dumsnålt?

1 gillning

Kör på det, skulle tro det funkar fint.
Men M9 är såklart bättre. :slight_smile:

Är ju bara 100/100 ändå så täckning är viktigare än högre hastighet som ändå inte kan utnyttjas.

2 gillningar

Håller med @katho

1 gillning