Sonos nya högtalare flyttar hemifrån

Från sajten:
https://teknikveckan.com/sonos/sonos-nya-hogtalare-flyttar-hemifran/


image

Högst upp på många Sonos-användares önskelista har i flera år varit att kunna köpa en högtalare som inte är beroende av hemmets WiFi-uppkoppling. Sonos har lyssnat på våra böner och idag presenterar de Sonos Move.

Sonos Move i parken

Namnet avslöjar deras nya högtalare – den går att flytta runt med allt vad det innebär med batteri och Bluetooth. Det möjliggör att inte bara flytta runt den i hemmet utan den går lika bra att ta med på stranden som i båten eller varför inte till parken. Bluetooth är av 4.2-varianten och med stöd för AVRCP. På baksidan av enheten hittar vi tre knappar, en synk-knapp, en On/Off-knapp och en knapp där vi kan hoppa mellan WiFi och Bluetooth. Skulle den ofrivilliga regnskuren komma när ni ligger och solar gör det ingenting då Sonos Move är IP56-klassad. Den har enligt Sonos själva blivit stenhårt testad (Vi hittade dock inga märken på den vid närmare granskning, red anm) i utemiljö och ska klara vattenstänk, damm, stötar och högre temperaturer. Batteritiden ligger på upp till 10 timmar och den laddas upp via USB-C vilket gör att du kan ladda upp den via en kompatibel USB-C-powerbank. Vikten på Sonos Move inklusive batteriet är 3 kilo. Batteriet går att ta loss och byta när det börjar bli dåligt och kommer längre fram i tiden kunna gå att köpa löst.

Sonos Move i hemmet

När du väl kommer hem igen så kan du placera din Move i den medföljande dockan och byta till WiFi, då kan du använda Move precis som vilken Sonos-högtalare som helst. Den har precis samma stöd som Sonos One med Alexa, Google Assistant och AirPlay 2 och den går även att gruppera med andra Sonos-högtalare.

Det viktigaste

Sonos Move har en väldigt fiffig funktion som de visade upp för oss på sitt event och det är att Trueplay nu sköts helt automatiskt. Sonos Move känner av när du plockar upp högtalaren och när den väl står still så kommer den automatiskt känna av omgivningen med hjälp av Trueplay och korrigera ljudet så det anpassas efter vad för typ av miljö du befinner dig i. Vi fick se ett exempel på detta när de flyttade Move från en TV-bänk och in i ett skåp. Till en början hördes inte sångaren bra i låten som spelades upp men efter 10-20 sekunder så hade TruePlay kalibrerat sig och sångarens röst blev klar och tydlig. Vi har ännu inte fått lyssna helt ostört på högtalaren men vid första anblick så tycker vi att den låter snäppet bättre än Sonos One. Sonos Move kommer utrustad med två digitala klass D-förstärkare, en nedåtriktad diskant, en mid-woofer och fyra fjärrfältsmikrofoner. Prislappen landar på 4 499 kronor i Sverige och högtalaren lanseras den 24 september.

Sonos One SL – R.I.P Play:1

Sonos passade även på att meddela att Play:1 inte längre kommer att tillverkas utan kommer ersättas av Sonos One SL. Den är nästan identisk med Sonos One men med skillnaden att den saknar stöd för röstassistenter då den inte kommer utrustad med några mikrofoner. Till skillnad från Play:1 så går det dock att koppla ihop en Sonos One med Sonos One SL för att skapa ett stereopar. Prislappen kommer landa på 2 299 kronor och lansering sker den 12 september.

Sonos Port – anslut stereon till Sonos

Den efterlängtade uppföljaren till Sonos Connect som minst sagt har en design som inte är aktuell nådens år 2019. Sonos Port får istället en liknande design som Sonos:Amp och kan utan problem ligga framme på TV-bänken bredvid LP-spelaren utan att dra alla blickar åt sig eller ta upp mycket plats. Sonos Port har stöd för AirPlay 2, har två nätverksportar, WiFi, 12 V-reglage, koaxial- och analog (RCA)-port, en equalizer där det går att justera bas- och diskant och justera volym i enskilda rum. Sonos Port kommer att kosta 4 799 kronor och lanseras den 12 september.

Se och hör Marcus Attefors gå igenom Sonos Move och övriga nyheter i vår video-hands-on direkt från Berlin.

Annons: Sonos lanseras hos ett begränsat antal återförsäljare den 12 september – en av dem antagligen Hifi-klubben.

1 gillning

Kärlek!

Sonos Port blev jag lite sugen på. Har länge velat koppla in min skivspelare men tyckte Sonos Amp var för dyr.

Ingen sub för Beam? :frowning:

Så en AirPlay2 och Sonos-mottagare för 4799:-? Dom vet hur man tar betalt…

Som apple :wink: HomePod e ju inte direkt billig… :cold_face::joy:

Den är ju rejält större så säkert mer ljud än Sonos One.

Men Sonos Connecten är väl ingen högtalare? Det är väl bara en mottagare du kopplar till befintliga stereon?!

Yes. Jag kanske blandade ihop det. Du pratar Sonos Port?

Japp Port, så… en AirPlay2 och Sonos-mottagare för 4799:-? Dom vet hur man tar betalt :wink:

Fick lite habegär… tills jag kollat i pluskan.
Lägger upp som ev. framtida inköp.

Gilla det där att den anpassar ljudet till omgivningen… kanske funkar bra i bilen istf den dassiga stereon man har där.

En lös tung högtalare i bilen? Uppgradera bilstereon istället.

ska köpa 3st move för att byta de connect jag har idag. Om de strular också så blir det aldrig mer sonos.

sålde mina Sonos aktier igår/inatt. upp 50% sedan köp… om inte annat får jag vara glad för det

Jag tänker, jag som vill koppla min vinylspelare mot Sonos… hade först tänkt köpa en Amp2 men nu kom Port… fast priset upp till en Play:5 är inte gigantiskt och då får jag även en högtalare.
Varför ska jag köpa en Port bortsett från att den är mindre så klart… ?

Airplay 2?

De nämnde inget om när officiell svensk Google assistent kommer ?

Tyvärr inte!

Men jag kan fråga PR!

Gör gärna det. Just nu känns det som att det är det jag väntar på innan min Harman/Kardon i köket åker ut. Grymt besviken på den när det gäller att lyssna på tal.