Sonos och IKEA lanserar högtalare och lampa i ett

Från sajten:
https://teknikveckan.com/ikea/sonos-och-ikea-lanserar-hogtalare-och-lampa-i-ett/


image

Vi är många som ser fram emot Sonos och IKEAs samarbete i form av en smart högtalare och vi kan nu meddela att det inte är den enda produkten de två bolagen har tagit fram tillsammans.

IKEA och Sonos tycker att ljud är väldigt viktigt och något annat som också är viktigt är ljus – så varför inte kombinera dessa två? Det är precis det som bolagen har gjort och resultatet är något som IKEA kallar ”SYMFONISK bordslampa med WiFi-högtalare”. Kort och gott är tanken att du enkelt ska kunna möblera ditt hem med båda lampa och ljud i en och samma produkt och IKEA skriver i ett pressmeddelande:

”Vi visste från början att vi ville utmana den traditionella hightech-estetiken. Lamphögtalaren är delvis inspirerad av eldstaden som företeelse – en enskild komponent som sprider ett varmt ljus och även ljud”

När det kommer till deras smarta högtalare så kommer den lanseras i två färger, vitt och svart och den går även att placera stående eller liggande och använda som hylla. Högtalaren ska enligt tidigare intervjuer ha samma stöd som Sonos befintliga högtalare och kommer även att finnas i Sonos app för grupperingar och annat. Det kommer även gå att köpa till både vägghögtalarställ och högtalarkrokar.

Lampan kommer att lanseras i augusti 2019 och kommer att kosta 1 995 kronor, och högtalaren kommer även den i augusti och kommer att kosta 995 kronor. Båda produkterna kommer enbart säljas på IKEAs varuhus runt om i världen och IKEA avslutar sitt pressmeddelande med att skriva:

”En central del i IKEA Home Smart-konceptet är att skapa stämning och bekvämlighet, och SYMFONISK serie är helt enkelt perfekt för detta syfte. IKEA letar ständigt efter idéer som kan bidra till en bättre vardag hemma. Genom att integrera teknik med heminredningsartiklar och -lösningar kan vi göra detta på ett ännu bättre sätt.”

1 gillning

Det blir två sådana till sovrummet

1 gillning

Eller hur! Läckra :wink:

1 gillning

undrar om det går att köra en sådan som center

1 gillning

Den svarta lampan med guld ser ju trevlig ut. Skulle passa perfekt i vårat vardagsrum.
Det här samarbetet mellan Sonos & IKEA känns ju verkligen nice.

Verkligen, så smutt med Airplay 2 och att man kan ha två lampor som bakre högtalare till bioljudet :slight_smile:

1 gillning

nu vet vi ju dock inte kvaliten på dessa högtalare ännu.

Nä det är just det… kanske dumt att ropa ”hej” redan nu… fast denna högtalaren för 995kr, har svårt att tänka mig att den ska låta sämre än en Google Home iaf. Men någon HomePod eller Sonos One kvalité är det kanske inte. Men kommer säkert att fungera utmärkt för bakgrundsmusik vid middagsbjudningar eller i köket/uterummet :).

Aldrig att något sånt skulle komma innan för min dörr!

:roll_eyes:

varför? :slight_smile:

På ikeas hemsida står:

"Hur skiljer sig en SYMFONISK högtalare från en vanlig Sonos-högtalare?

Produkterna i SYMFONISK serien utgör fullvärdiga medlemmar i Sonos-familjen, och kan styras med Sonos-appen direkt från utvalda appar som Spotify och Deezer samt även AirPlay 2. Bordslampans högtalare har samma ljudprofil som Play:1 och Sonos One, och bokhyllehögtalaren levererar ett stort värde i form av fantastiskt ljud för de många människorna."

Så kort och gott, köper man bordslampan med inbyggda högtalaren så får man i princip en Sonos One eller PLAY:1. Så kommer bli perfekt för mig i sovrummet där jag nu har en beam. Då blir det gött surround med två av dessa lampor!

Fan va jobbigt med augustilansering. Hade velat ha ett par nu till sommaren så man kunde satt någon på altanen för lite grill&semestermusik.

1 gillning

Samma tanke här :confused:

Den är ju inte testad ännu men enligt Ikea så ska lampan ha samma ljudprofil som sonos one:
”Bordslampans högtalare har samma ljudprofil som Play:1 och Sonos One, och bokhyllehögtalaren levererar ett stort värde i form av fantastiskt ljud för de många människorna.”
Sen kan man fråga sig om ljudet är mycket sämre i den för 1000kr? Två sådana borde ju ge en bättre ljudbild än en lampa iaf.

Beror ju på vilken google home. Den lilla pucken låter ju rätt ok ändå för vad det är. Mellan google home tycker jag har riktigt bra ljud och google…ööhh…Max? är ju ett monster

Ja jag syftar på mini och mellan. Max lär den väl knappast komma upp till? :slight_smile:

Stämmer det att kvalitén är samma som play1 så blir det ju garanterat köp direkt när de släpps här i Thailand! :heart_eyes:

Sitter och ska köpa in multiroom-högtalare till ett företag jag gör uppdrag åt och de tycker att dessa högtalare är snygga/bra.

Mina frågor är då:

  1. Kan dessa användas som det?
  2. Räcker det att konfa dem och sedan köra med Spotify-connect för att få önskad funktion?
  3. WiFi eller enbart ethernet?

På fråga 1 & 3 är svaret ja i alla fall. Jag kör mina Sonos bara över Wi-Fi. Men vill säkra upp kan man koppla in kabel i en av av högtalarna för att skapa ett Sonos-net.
Kör inte Spotify så kan inte svara på det.

1 gillning