Sony: ”X”-knappen på PS-kontrollen heter kryss

Från sajten:
Sony: ”X”-knappen på PS-kontrollen heter kryss


image

Sony twittrade igår ut en liten tweet där de vänligt men bestämt meddelar att ”X”-knappen på deras handkontroller till PlayStation ska uttalas kryss och inte X.

Vi är nog inte riktigt benägna att hålla med Sony här utan vi trivs betydligt bättre med att säga bokstaven ”X” istället. Det var inte bara vi som tyckte det var fel och i en poll som Sony gjorde på Twitter visade sig att 81% av närmare 170 000 röster tyckte att uttala bokstaven ”X” är rätt. Samtliga knappar ska enligt Sony kallas triangel, cirkel, kryss och fyrkant.

Triangle
Circle
Cross
Square

If Cross is called X (it's not), then what are you calling Circle?🤔 https://t.co/dvQ19duemW

— PlayStation UK (@PlayStationUK) September 5, 2019

What do you call it?

— PlayStation (@PlayStation) September 7, 2019

Håller ni med Sony, ska knappen kallas kryss? Skriv gärna bland våra kommentarer!

Ikväll ser jag fram emot presentationen av nya iPhone KryssStreck! (XI) :grin:

Klart att det heter Kryss. Ett X har en annan form, lite smalare/ihopdraget och är en bokstav.

Säger någon även bostäven O om cikeln? :wink:

En Triangel är Triangel
En Cirkel är en Cirkel
Ett Kryss är ett Kryss
En Fyrkant är en Fyrkant.

Ett “X” är bara ett “X” Precis som “A” är ett “A” osv.

1 gillning

Jag tror jag säger både, ex eller kryss.

Logiken bakom symbolerna förstår nog alla men kryss är ett så fruktansvärt hemskt ord! X klingar bättre, lite som iPhone X eiställer för 10 :slight_smile:

Det heter iPhone Tio!!!
Precis som jag heter IngoTio!!! :rofl:

1 gillning

Sedan jag lämnade mitt kryss har jag träffat en riktig ex-poängare så nu ska vi åka på en tio-ning tillsammams. :smiley:

Njaaaa… Jag kanske tycker melon är ett mycket finare ord än päron. Men jag kan ju inte går runt och säga melon till päron och meloner. Blir ju väldigt märkligt. :joy: Förstår så klart vad du menar. Men eftersom det andra knapparna har just symboler och inte bokstäver så blir det märkligt med X. :hugs:

Inte IngoKryss då? :hugs:

Kära nån! Är inte detta ett icke problem.

Oj, då har du inte sett den vilda debatten utomlands där engelskans cross har flera betydelser - kryss och kors. Dubbelt så många åsikter.

Man hittar istället alternativa lösningar:

EDtzNThWsAE1sml

2 gillningar

Japp, det tycker jag om även det låter lite fånigt, men funkar ihop med dom andra som inte är bokstäver.

Klockrent :smiley:

Är det inte fantastiskt att fler har svarat ”+ rotated 45˚” än det faktiska svaret kryss :joy::joy: