SOS alarm positionering

Såg precis på nyheterna att 112 har nu tillstånd och positionera samtalen som ringer , appen 112 - överflödig ??

3 gillningar

Såg det också - äntligen!

Frågan är vad man behöver göra på telefonen, är det själva telefon-appen som ska ha behörighet till GPS eller hur styrs det?

Hörde precis på radion om detta också. Tydligen så måste ”operativsystemen” i mobilerna uppdateras innan detta kan tas i bruk av användaren.

Aha ok :+1:t2:

Inget med appen och göra , utan den kan spåra gps under samtalet - efter nån uppdatering - men de kommer snart hoppa igång

Hm. Hur ska detta gå tillväga?

Såhär skriver Sveriges Radio :slight_smile:

1 gillning

Det ska alltså krävas en uppdatering av telefonens operativsystem. Undra vad Apple tycker om detta. Speciellt då SOS-Alarm drivs av staten. Då kommer alltså detta system förmodligen missbrukas och användas i andra syften.

1 gillning

Såhär skriver Räddningstjänsten Jämtland på sin facebook sida.

Nu kan SOS Alarm få exakt position

SOS Alarm har länge arbetat för en bättre positionering av hjälpsökande som ringer 112. Genom att de nu har fått grönt ljus för inhämtning av den inringandes position och införandet av Advanced Mobile Location (AML) möjliggörs automatisk positionering via GPS i Sverige. Mobiltelefonens plats skickas till SOS Alarm per automatik när man ringer 112.

:exclamation: Den nya tekniken införs genom förändringar i de smarta mobiltelefonernas operativsystem Android (9.0) och iOS (13.1). För att det ska fungera måste mobilens operativsystem uppdateras.

Länk till Inlägget

Tanken är god. Tyvärr har våra politiker lätt att hamna med handen i syltburken. Men Android användarna behöver ju knappt vara oroliga. 90% ligger väl på Android 7-8. :smiley:

1 gillning

Nu hänger jag inte riktigt med, förklara lite mer ang politiken och syltburken

Att om man ger dom ett finger, tar dom hela handen. Tror du verkligen detta bara kommer användas när folk ringer 112? Knappast. Det kommer användas på alla av intresse. Jag tror inte ens du behöver ringa till 112 för dom ska kunna spåra.

Mina tankar och teorier.

1 gillning

Det är inte Kina vi bor i. Av med foliehatten vetja :grinning:

1 gillning

Det verkar som det redan används i vissa länder med vissa operatörer. T ex Litauen och Storbritannien. Så Apple verkar inte ha nåt emot det.

“I länder och med vissa operatörer som har stöd för standarden AML (Advanced Mobile Location) försöker din iPhone automatiskt att skicka din enhets plats till nödkontakter via AML.”

Google annonserade redan 2016 att funktionen lagts till from version 2.3. Så undrar varför det nu krävs 9.0. Kanske behöver uppdateras för varje nytt land och operatör?

“This feature is solely for the use of emergency service providers, and your precise location is never seen or handled by Google. It is sent from your handset to emergency services only when you explicitly place an emergency call, either directly or through your mobile network.”

Jag tycker i alla fall att det är toppen om det kan hjälpa personer i nöd.

Vad är skillnaden? Tror du vi lever i en demokrati? Decemberöverenskommelsen.

Enda skillnaden mot kina är att invånarna vet om att dom är massövervakade.

3 gillningar

Det funkar redan nu om jag fattar det rätt.

bild

Håller med, toppen att det kan hjälpa folk i nöd. Men tror inte det slutar där. Tyvärr.

Läs på lite och sluta tro!:sunglasses:

3 gillningar

@Esse flytta till politiktråden?

Såg precis ett inslag hos Tv4 Nyhetsmorgon om automatisk positionering AML. Och han som dom intervjuar nämner Android 4.0 och inte 9.0 som nämnts tidigare

Länk till inslaget