SOS Alarm släpper ny app som alla borde ladda ned

Från sajten:
https://teknikveckan.com/sakerhet/sos-alarm-slapper-ny-app-som-alla-borde-ladda-ned/


image

SOS Alarm har lanserat en helt ny app som ska göra det både enklare för oss och för räddningspersonalen.

I appen går det i realtid se om det har skett några bränder eller bilolyckor i din närhet och om man ringer 112 via appen så skickas position automatiskt till SOS Alarm. Om olyckan skulle vara framme i skogen eller på en plats där adressen är okänd så underlättar detta för SOS Alarm att direkt få GPS-positionen och kunna rycka ut.

Det går även att titta på instruktionsvideos i appen och lära sig mer om vilka man ska ringa beroende på vad ärendet gäller. 112-appen går att ladda ned helt kostnadsfritt på App Store och Google Play.

Källa SOS Alarm

5 gillningar

Har laddat ner och ska tvinga sambon att ladda ner :wink: Hon är ofta ute och rider på små vägar och stigar häromkring.

1 gillning

”Räcker ” de inte med en aw då … som både ringer o skickar position vid fall … tänkte de vore ett bra argument om hon minimet redan har en :joy::wink:

Bra apptips!:+1:t3:

1 gillning

Har försökt men hon vägrar. Telefonen har hon iaf redan :wink:

1 gillning

Grymt bra ju!

1 gillning

Ok :relaxed:

Hm…skeptisk till att man ska behöva ha en sån här app installerad. Troligen kommer majoriteten aldrig ens använda den. Bättre att samarbeta med tillverkarna och få funktionen inbyggd i OSet istället.

Absolut, men tills dess att det kommer så är det en ju en app som kan rädda liv. Så jag ser inget negativt med appen .

Då måste man väl aktivera platstjänster?

När man trycker på “Ring 112”, kastas man då till telefonappen eller ringer man via appen och mobildata?

Sen kan man ju fråga sig om människor kommer komma ihåg i stressiga/traumatiska situationer att man har app för detta specifika ändamål. Hoppas det kommer gå att lösas på OS-nivå i framtiden, borde inte vara helt omöjligt.

Hoppas också på att det går att lösa på OS-nivå. Glömmer man att använda appen så fungerar set ju iaf som vanligt. Om man använder den och inte kan sin exakta position - win!

Precis så… hatar när folk ringer mig för att tala om var vi kan mötas och man får ett svävande svar på en plats man aldrig varit på.
Tänk då på räddningstjänsten som ska försöka lirka ur rädda/stressiga/traumatiska personer om en exakt plats hundratals gånger minst, om dan.
Denna app tor jag kommer att underlätta en hel massa för alla parter även om man hoppas den aldrig ska behövas.

Ja det är lite utav en förutsättning om appen ska få ta del av din platsinformation.

Brukar inte ha platstjänster på men det går väl att aktivera för enstaka appar.

När du startar en app för första gången så frågar ju den om man vill bevilja appen platstjänster. Man kan även välja att appen bara har tillgång när du använder appen.

1 gillning

Orkar. Inte. En. Permanent. Notifikation. Till. :frowning:

Avaktiverade notifikationen (ikonen) permanent (Android) men vet inte hur det påverkar funktionaliteten? Varför ska en notifiering visas konstant när appen inte ens är igång? Gör om, gör rätt.

Kändes skönt att mini-rasa lite, nästan så jag känner mig lite kränkt också… :wink:

Inte letar man appar i en stressig situation. Jag antar att appen drar igång själv när man ringer 112, det är ju inte så att man vill testa och se hur det funkar. :rofl:

Jag laddade hem appen, kan vara bra att ha. Uppför den sig störande är det ju bara att avinstallera den.

Som jag förstår det så måste man ringa via appen för att platsinformationen ska delas, om du ringer 112 via telefonappen kommer inte någon platsinformation delas även fast du har appen i gång i bakgrunden. Rätta mig om jag har fel.

Då är det ju inte så bra, för jag tror inte många letar efter appen i skarpt läge utan ringer normalt. Då tappar det ju lite av funktionen, det borde ju vara som så att när man ringe 112 så öppnas appen och levererar informationen om vart man befinner sig.