Soundbar: Samsung HW-Q76R?

Jag är inne på att köpa en soundbar till vardagsrummet. Jag har sett att det är mycket skriverier om Sonos Beam, men jag vill gärna ha en sub och då hamnar den utanför min budget. Jag tänker mig ca 5000:-
Syftet är att piffa upp ljudet från TV:n förstås, men främst till att lyssna på musik.
Jag har en Samsung QLED-tv och vill gärna att det ”bara fungerar” då resten av familjen inte är så teknikintresserade. Tänker då att en Samsung-produkt, HW-Q76R, borde göra att det funkar enkelt. Kommer den att hoppa igång automatiskt när jag startar tv:n tex. om den är inkopplad med HDMI? Borde jag överväga något annat märke/modell?

Den lär funka bra! Länge sedan nu men testade limpa och sub från dem 2018 och det var riktigt trevlig ljudbild!

Allt fungerade med att det startade automatiskt via HDMI Arc och det har du ju på den du länkar också :slight_smile:

1 gillning

Testade storebror till den och även om det kanske var en inställningsfråga så irriterade jag mig att den inte verkade känna av om teven var igång eller ej utan levde lite sitt eget strömspararliv.

Sedan så är 5000 kronor lite i underkant för soundbar + sub om det skall vara meningsfullt.

1 gillning

Hmm… Eget strömspararliv låter ju inte direkt lockande. Var det så att man var tvungen att aktivt starta limpan för att få ljud ur den när man ska se på tv?
Med inte meningsfullt så antar jag att du menar att ljudet inte blir speciellt mycket bättre än tv:n?

Japp det fick jag göra.

Lite bättre men om du går upp i dubbelt pris får du det med såååå mycket mer kärlek.

Jag skulle nästan påstå motsatsen. Innan jag köpte min beoplay a9 hade jag sub och soundbar från Panasonic som jag köpte för 3999 på hifiklubben 2010. Det utklassade tv-ljudet. Skillnaden mellan ljudet från Panasonic-kitet och beoplayen är inte lika stort. Jo visst ljudet är renare men märks mer när man lyssnar på musik än kollar tv.

1 gillning

Jo, det är klart att om man dubblar så blir det skillnad.
Tyvärr är det inte ett alternativ i det här fallet.
Kan andra märken automatiskt starta och styras med tv-fjärren om man kopplar in med HDMI Arc?

Woop Woop!

Den här skall du slå till på!

1 gillning

Oooo bra pris !!

Bra pris! Ja, nu blev man ju sugen att beställa. Tack för tipset!

Om du inte redan beställt så har jag gjort det. Helt magisk för det priset. Jag är lite svår en HiFi- nörd så jag har lyssnat på lite musik(utöver några filmer) och det är riktigt bra. Till film kan jag inte tänka mig att något ens kommer i närheten av denna för detta pris. Men den är stor. Det ska man tänka på.

Ni som har koll på soundbar. Har TV som klarar ARC så även soundbar. Men tyvker det låtet precis lika som via optiska… :thinking::thinking::thinking:

Provade via hdmi igår för första gången, upplever som sagt ingen skillnad.

Är det inte alltid galet bra surround ljud med ARC?

Digitalt som digitalt. Fördelen med arc är att du slipper den optiska kabeln plus att man klarar sig med en kontroll

1 gillning

Fast apple TV måste väl lära sig TV remote eller fungerar det automagiskt?

Hmm blir ju iof en HDMI kabel istället :hugs:

Ingen skillnad på ljudet oavsett HDMI eller optiskt - det är ettor och nollor.

Däremot kan du inte få atmos över optiskt.

Som redan sagts, optisk och HDMI är båda digitala. Ingen skillnad. Finns vissa som påstår att det är mätbart mer brus via optiskt, men ingen seriös(vad jag läst) påstår att det hörs. Skulle det höras är det på utsökta HiFi-anläggningar på utsökta inspelningar.

2 gillningar

Kein anung. Använder enbart fjärren till Appletv :sunglasses:

1 gillning

Jag köpte en och kan bara hålla med. Bra ljud och funkar bra ihop med min Samsung-tv, som var viktigt för mig. Är ingen audiofil men är väldigt nöjd med hur den presterar till både musik och film.

2 gillningar